Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Stát chce co nejvíc malých a středních firem dostat na zahraniční trhy. Exportní a garanční a pojišťovací společnost proto upravuje podmínky tak, aby záruku vrácení svých investic mohlo snadno a rychle dostat co nejvíc podniků a naopak ve vztahu k firmám bude EGAP kontrolovat český podíl na vývozní transakci.
Martin KUBA, ministr průmyslu a obchodu /ODS/
Pro nás je důležité zaměřit se na to co český export potřebuje. My potřebujeme exportovat více mimo Evropu, to znamená, vstupovat na nové trhy, které nikdy nejsou zdaleka tak politicky stabilní. My potřebujeme co nejvíce malých a středních podniků posunout do té role hráčů i na těch trzích v zahraničí.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Ve studiu vítám Jana Procházku, ředitele EGAP, dobrý večer. Slyšeli jsme záměr ministerstva zapojit malé a střední podniky, jak?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
My malé a střední podniky zapojujeme již dlouhodobě. Jedna z možností, jak je zapojit, je samozřejmě český podíl, to znamená, uplatňování 50% českého podílu u těch velkých zahraničních objednávek, tím pádem, když je tem 50% český podíl, tím ty velké firmy dají zhruba 50 % logicky práce i těm malým subdodavatelům, také se snažíme přebírat ratingy od bank, to znamená, že es snažíme těm malým a středním firmám umožňovat rychlejší proces u nás v naší společnosti a také vykonáváme akcionářská práva ve společnosti Kupek, která je přímo zaměřena na malé a střední podniky a na krátkodobé pojišťování.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Tak v současné době 10 velkých společností má řekněme 50 % českého exportu. Vy připravujete na podporu určité protikrizové pojištění, protikrizový produkt, co to bude právě pro ty malé a střední podnikatele znamenat?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
My se snažíme právě abychom tady do toho segmentu vstoupili trošku více. Ono to pojištění těchto velkých celků bude zejména o těch velkých dodavatelích, ale samozřejmě snažíme se i pomoci těmto malým. Když to hodně zjednoduším, tak ten nový produkt by měl pomoci malým firmám, které už nějaký export uskutečnili, to znamená, vyvezli například do nějaké země, jako je třeba Rusko, mají splatnost 6 až 9 měsíců a my jim následně budeme schopni odkoupit tyto pohledávky a dáme jim peníze ihned. To znamená, když to hodně zjednodušeně a hodně syrově řeknu, my přebereme jejich riziko a vyplatíme jim peníze ihned, to znamená, my budeme čekat, budeme stát v té pohledávce a následně samozřejmě oni dostanou peníze, které mohou uplatnit dále na trhu a mohou investovat a mohou zaměstnávat lidi.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Je už jasné, kolik je takový polštář bude stát?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Zatím to jednoznačné není. Ono se u toho facturingu uvádí obecně, že to stojí 0.8 až 3 %, ale to je pochopitelně teorie. My se budeme snažit, aby tento polštář byl minimální. My je za to určitě nechceme trestat, my chceme samozřejmě zvážit riziko a rozhodně nehodláme vykupovat nějaké pohledávky po splatnosti, rizikové pohledávky, pohledávky, které už jsou nedobytné a aktuálně to víme. My chceme vykupovat zejména živé pohledávky a opravdu zrychlit tok peněz v ekonomice. Nikoliv někomu pomáhat z problémů.
Martin KUBA, ministr průmyslu a obchodu /ODS/
Na to vykupování peníze EGAP vyčleněné má?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Ano, EGAP dostal na konci loňského roku 1 miliardu do pojistných fondů. Nově teď aktuálně před dvěma týdny má přislíbenou další půl miliardu. Pokud dopadne velká zakázka v Erbilu, což je velká elektrárna v Kurdistánu, takže aktuálně jsme na tom finančně dobře a můžeme tady těmto podnikům pomoci.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Tím druhým klíčovým bodem podpory má být přeměna kurzu exportu na vzdálené zahraniční trhy. Vy jste byl také s ministrem Martinem Kubou v Bangladéši v Indii. Jaké jsou tam příležitosti právě pro české společnosti, pro ty střední a malé?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Byla to velká cesta do Bangladéše a do Indie, těch příležitostí je tam strašně mnoho.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Konkrétní příklad jestli máte.
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Určitě co se týká exportérů, kteří byli na těch cestách, tak tam byly nejvíce zastoupení lidé z oboru železnic. Lidé z oboru AutoMotiv, to znamená doprava obecně, Tatra, Škodovka a například i lidé, kteří se zabývali strojírenstvím, například ložiskářské firmy a tak dále, takže to si myslím, že to jsou velké příležitosti a byl jsem na pár návštěvách s panem ministrem přímo u konkrétních ministrů jak v Bangladéši, tak v Indii, a zájem o české firmy tam je. My jsme deklarovali za prvé, že umíme tyto výrobky vyrobit, že je umíme i dodat a že samozřejmě EGAP a Česká exportní banka může nabídnout velice dobré podmínky pro financování, to znamená, umíme, chceme a navíc ještě zařídíme financování,tak doufáme, že tyto nabídky indické a bangladéšské elity nebodou ochotny odmítat.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Záměr nové strategie exportní je snižování podílu na exportu právě Evropské unie jaké další trhy jsou otevřené pro české podnikatele?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
My jako EGAP v podstatě nechci říci, že máme zakázáno evropský trh, ale samozřejmě jednotný trh ,my do Evropské unie příliš nepodporujeme, my se snažíme maximálně vyplňovat mezeru, to znamená do Evropské unie podporujeme jenom když je tam třeba splatnost delší 7, 8, 9 let. Snažíme se právě podpořit jiné trhy. U nás aktuálně hlavním trhem je Rusko, hlavním trhem je Turecko, který nejvíce roste, je tam Ázerbájdžán, ale ty možnosti jsou samozřejmě naprosto všude.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Jsou naopak trhy například jihoamerické, kam Češi velmi těžce mohou prorazit?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Určitě jsou trhy jako třeba Jižní Amerika, která je myslím si velice podporovaná, všichni bychom chtěli tam exportovat, ale moc se nám zatím nedaří.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Z jakého důvodu?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Ten důvod je možná i historický, možná i vzdálenostní, ale samozřejmě některé země tam mají úplně jiný přístup, jako například Američané do Jižní Ameriky nebo Portugalci mají velice dobrý přístup do Jižní Ameriky a my se právě snažíme jak s Portugalci tak s Američany vyjednávat s jejich místními EGAP nebo Exportními kreditními agenturami vyjednávat a už máme za sebou první úspěchy. Například se nám povedlo do amerických letadel Trasch, to jsou zemědělská malá letadla, dodat české motory z GE Aviation a vyvézt je společně do Brazílie, ta obrovská výhoda je zejména v tom, že my pojišťujeme jen ten motor, nikoliv celé letadlo. To znamená EGAP ušetří a Američané mají mnohem lepší přístup na tento trh, takže nám v tom velice pomohou.
Veronika MARKOVÁ, moderátorka
Evropská unie se dnes dohodla, že se dohodne s Japonskem na vytvoření volného obchodu. Bylo by třeba právě Japonsko teritoriem pro české společnosti?
Jan PROCHÁZKA, ředitel EGAP
Japonsko je zařazeno mezi 25 zemí, které jsou zájmové, to znamená, jsou v té druhé skupině zájmu. Myslím si, že je to určitě zajímavé teritorium. Ta ekonomika sice má určité strukturální problémy, ale mezi exportéry je i o Japonsko zájem a určitě EGAP jej podporuje.