Čeští strojaři mají zájem o nové trhy. Nezanevřeli ale ani na Evropu (Moravské hospodářství )

Středa, 9. Říjen 2013

Rusko, Turecko, Asie, Jižní Amerika. Tak by mohlo znít exportní zaklínadlo mnoha českých strojařských firem. V době kdy evropská ekonomika ještě nestačila nabrat druhý dech, se tuzemští strojaři zaměřili na trhy, které rostou. I přesto českým exportem stále nejvíce hýbe situace v Evropě, nejvíce pak v Německu.

Právě tam se začíná blýskat na lepší časy. „Německu se daří a dobře si vede i Francie. Evropa nás potáhne,“ předpověděl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák a dodal, že díky vývozu do těchto zemí se česká ekonomika dostane do černých čísel. Oživení poptávky na klíčových trzích exportu pomohlo a vývoz roste. Zvenení se celá evropská osmadvacítka. „Výrazně se zvýšila chuť utrácet a investovat,“ řekl předseda Asociace exportérů Jiří Grund.

            Získat nové zakázky v západní Evropě české strojařské rmy dokážou. „Do Německa dodáme šest vlakových soustav,“ pochlubil se mluvčí společnosti Škoda Transportation Michal Tobrman. Zakázka možná přelomová svým objemem, je to ale důležitá reference. „Německo je jedním z nejnáročnějších trhů na světě,“ vysvětlil Tobrman.

            Podniky ale hledají i nové trhy, nebo se vrací na svá bývalá odbytiště. „V letošním roce jsme nejvíce pojišťovali export do Ruska, Turecka a Azerbajdžánu,“ shrnula mluvčí EGAPu Hana Hikelová. Nejčastěji přitom vyváží právě strojaři. „Komoditní struktuře opět jednoznačně dominovala skupina Stroje a přepravní zařízení,“ doplnila Hikelová.

Příkladem za všechny může být strojírenský gigant z Vítkovic. „Pro nás je ohromě zajímavé Turecko, Rusko, Indie a Jižní Amerika,“ uvedl generální ředitel Vítkovice Machinery Group Jan Světlík. V Turecku pomáhají Vítkovice se stavbou uhelné elektrárny, v Pákistánu rekonstruují válcovnu a rma se chystá i do Brazílie.

            Pro export však není důležité jen to, jak se hospodářsky daří té které zemi. Svou roli hrají i jiné faktory. Zejména v Rusku stále ještě funguje linka z minulosti a česká produkce tam má dobrou pověst. „Překvapivě jsme pro tyto země taky stále ještě dobře jazykově vybavení,“ komentoval zájem rem o východní trhy odborník UniCredit Bank na export Tomáš Hron. Podle něj ale nejsou čeští exportéři dost sebevědomí.

            „Nedokážeme si říci o peníze,“ vysvětlil Hron. Značka „vyrobeno v Česku“ má přitom ve světě dobrý zvuk. „Jde o to uvědomit si, že protistrana o váš produkt stojí. A oni ho ve většině případů skutečně chtějí,“ uzavřel Hron.