České podniky podceňují strategická rizika a téměř nepojišťují pohledávky v zahraničí, EGAP to chce změnit (probyznysinfo.ihned.cz )

Čtvrtek, 19. Září 2013

Jen 18 procent menších a středních firem pojišťuje podle průzkumu  Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR pohledávky. Exportní garanční a pojišťovací společnost nyní představila osm nových produktů a sérii seminářů, jejichž cílem je na praktických příkladech ukázat možnosti pojištění a možná rizika při exportu do zahraničí.

V loňském roce dosáhl český export přebytku 310 miliard korun, z toho se na  celkovém exportu podílely malé a střední podniky více než 53  procenty.

Podle výzkumu Asociace malých a středních podniků a  živnostníků ČR (AMSP ČR) se jen v loňském roce přihlásilo 30 procent  dotazovaných firem k exportu mimo evropský kontinent a v letošním  průzkumu dokonce 60 procent z 200 dotazovaných malých a středních firem.

Z průzkumu pro Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) ale také vyplynulo, že exportní financování využívá jen 8 procent podniků a pojištění pohledávek jen 18 procent, což jsou podle předsedy představenstva AMSP ČR Karla Havlíčka enormně nízká čísla.

Zdroj: AMSP ČR

 

"Je zřejmé, že firmy věří svým zákazníkům, šetří náklady na pojistné, případně se nechtějí se svými zákazníky dostat do konfliktu vyvoláním záruky. Pracují spíše v operativním exportu a mají tendenci podceňovat strategická rizika. Tento přístup může dlouhodobě vycházet, nicméně selhání jednoho klíčového odběratele může kapitálově slabou firmu zásadně ohrozit," varuje Havlíček.

EGAP se proto rozhodl více zaměřit i na malé a střední podniky a představil osm nových pojišťovacích produktů a sérii seminářů, jejichž cílem je na praktických příkladech ukázat možnosti pojištění a možná rizika při exportu do zahraničí.

Řešení pro rizikovější země

Za posledních pět let pojistil EGAP v průměru 36 malých a středních firem, konkrétně v loňském roce 38.

A tento počet by rád EGAP zvýšil, i když podle generálního ředitele státního podniku Jana Procházky pravděpodobně nepůjde o rapidní nárůst, jelikož obecně krátkodobé úvěry hlavně u tržně pojistitelných zemí pojišťují především komerční pojišťovny.

EGAP přesto vidí příležitost u firem, které exportují právě do rizikovějších zemí mimo Evropskou unii a těch výrazně v posledních letech přibývá.Většinu exportérů, kteří využívají úvěrové pojištění, pojistily komerční pojišťovny. "EGAP je tu především od toho, aby pojistil rizika, která komerční pojišťovny ze své povahy nepojistí," vysvětluje Procházka.

Dále je cílem EGAPu také změnit představu menších firem, že je jen pro velké podniky.

"Chceme především ukázat, že EGAP tu není jen pro velké firmy, pojišťujeme faktury už od 100.000 korun, malým a středním podnikům se snažíme nabídnout komplexní řadu produktů, které mohou využít v rámci svého podnikání a při minimalizaci rizika spojeného s exportem mimo EU," dodal Jan Procházka. Podmínkou pojištění je, aby podíl českého zboží a služeb na celkové hodnotě vývozu dosahoval minimálně 50 procent.

 

Modelový příklad

Úspěšný český živnostník Jan Kladívko vyrábí hřebíky, kterými zásobuje železářství a hobbymarkety.

Chce ale dále růst a zvažuje, že by své kvalitní zboží vyvezl za hranice. Na internetu najde, že se např. na Ukrajině koná výstava s podobným zbožím. Nechá si udělat propagační materiály, objedná malý stánek a prezentaci. Samozřejmě s cílem získat nové zákazníky.

Pan Kladívko však váhá, jestli se mu investice vyplatí. Může se totiž stát, že neuspěje a ezíská zde zakázku. A poprvé vyráží do EGAP...

Výhodou nového balíčku produktů má být dle podniku menší administrativní zátěž až o 20 procent. V případě splnění podmínek je EGAP povinen zaslat u vybraných produktů návrh pojistné smlouvy do 2 pracovních dnů od obdržení žádosti o pojištění nebo zkrácení lhůty pro výplatu pojistného plnění i lhůty pro oznámení ze 6 na 3 měsíce.

Aby produkty byly snadno srozumitelné, chce EGAP vysvětlovat jejich použití na příběhu úspěšného českého podnikatele, který se snaží proniknout se svými výrobky na zahraniční trhy.

“Pan Kladívko, jehož příběh u produktů vyprávíme, je i hlavní postavou na seminářích, které nově organizujeme pro exportéry, a vysvětluje jim, jaké spektrum možností mají a v čem jim můžeme pomoci eliminovat rizika spojená s vývozem mimo země EU,“ doplnil Procházka.