Jihoafrická republika
Stručný politický a ekonomický přehled:
V čele Jihoafrické republiky (JAR) stojí znovu prezident Cyril Ramaphosa z dlouhodobě nejsilnější strany African National Congress (ANC). V květnu 2024 se uskutečnily presidentské i parlamentní volby. Strana ANC už poněkolikáté v řadě ztratila na popularitě a tentokrát nedosáhla ani na polovinu hlasů. Byla tak nucena vytvořit koalici s ostatními stranami. V nové administrativě je zastoupeno všech 11 stran, které zformovaly širokou vládní koalici národní jednoty (GNU). Některá ministerstva se musela rozdělit a vedou je zástupci ze stran s protichůdnými názory. Implementace vládní politiky tak může být v některých oblastech problematická. Obecně ovšem panuje shoda na nutnosti pokračovat v investicích do infrastruktury, energetiky, železnic a přístavů, což by mohlo zrychlit dlouhodobě slabý ekonomický růst. FATF (The Financial Action Task Force) v 02/2023 zařadil JAR na šedou listinu (AML riziko). V červenci 2023 EU zařadila JAR na seznam tzv. „vysoce rizikových třetích zemí". Vztahy s EU a USA bude nadále ochlazovat orientace i nové vlády na země BRICS a především Rusko.
Ekonomika JAR je relativně velká a diversifikovaná, se značným růstovým potenciálem. Jde stále o vstupní bránu zahraničních investorů do regionu s relativně vyspělými finančními institucemi. Přesto dynamika hospodářského růstu JAR neodpovídá potenciálu ekonomiky. Hospodářství čelí dlouhodobým strukturálním problémům. Mezi klíčová omezení hospodářské výkonnosti země patří dlouhodobě kriticky nespolehlivá infrastruktura k distribuci elektřiny, vysoká nezaměstnanost, nespokojenost zaměstnanců s výší mezd (potenciální tlak odborů; možné stávky), špatná bezpečnostní situace v zemi, korupce, nerovné rozdělení bohatství ve společnosti, chudoba, bezpečnostní problémy, nedostatek vzdělané pracovní síly, pomalá realizace reforem atp. Pokračování v zahájených reformách energetiky, železnic a přístavů jsou klíčovými předpoklady pozitivního výhledu ekonomiky.
JAR dlouhodobě vykazuje deficit běžného účtu PB. Vládní dluh je vysoký přes 70 % HDP, ale jeho struktura je poměrně dobrá – průměrná splatnost činí cca 12 let a dluh je převážně denominovaný v domácí měně (nad 80 %). Problematické jsou vysoké a rostoucí náklady na dluhovou službu. Monetární politika zůstává restriktivní, což podporuje výhled na pokles inflace. Země má solidní devizové rezervy. Bankovní sektor je velký a koncentrovaný. Existuje riziko nárůstu podílu NPL na bankami poskytnutých půjčkách.
Aktualizováno k: 25.7.2024
OECD:
4
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
za
Silné stránky:
Nerostné bohatství
Relativně velká a diverzifikovaná ekonomika
Příznivá struktura vládního dluhu
Dlouhodobý zájem zahraničních investorů
Slabé stránky:
Vysoká nezaměstnanost a státní dluh
Strukturální problémy
Nedostatečné dodávky elektřiny v některých regionech
značná sociální rizika kvůli etnicitě i ekonomické nerovnosti
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 417 | 458 | 434 | 401 | 381 | 346 | 324 | 381 | 405 | 389 | 338 | 421 | 407 | 381 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 8 149 | 8 811 | 8 222 | 7 463 | 6 983 | 6 256 | 5 757 | 6 685 | 7 012 | 6 649 | 5 699 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 4,09 | 5,00 | 5,72 | 5,78 | 6,13 | 4,54 | 6,57 | 5,18 | 4,52 | 4,12 | 3,21 | 4,61 | 7,04 | 6,07 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 24,62 | 26,94 | 28,44 | 30,50 | 30,50 | 29,01 | 27,71 | 26,20 | 26,99 | 26,70 | 23,18 | 24,93 | 31,41 | 32,43 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 25,78 | 27,70 | 27,14 | 28,38 | 29,00 | 27,71 | 28,16 | 27,34 | 27,50 | 27,20 | 27,58 | 31,10 | 33,37 | 32,75 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 24,68 | 24,64 | 24,73 | 24,57 | 24,89 | 25,15 | 25,86 | 24,37 | 24,22 | 28,46 | 28,97 | 34,01 | 33,28 | 32,10 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 51,22 | 52,00 | 52,83 | 53,69 | 54,54 | 55,39 | 56,21 | 57,01 | 57,79 | 58,56 | 59,31 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 1,96 | 1,46 | -1,11 | -1,91 | -1,53 | -1,24 | 0,58 | 1,16 | 0,46 | 0,64 | 5,25 | 7,29 | 3,42 | 1,46 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 7,32 | 7,26 | 8,21 | 9,66 | 10,85 | 12,76 | 14,71 | 13,32 | 13,23 | 14,45 | 16,46 | 14,78 | 16,36 | 18,45 | - |
