Jihoafrická republika

Stručný politický a ekonomický přehled: 

V květnu 2024 v JAR proběhly všeobecné volby, které uspíšily proměnu politického prostředí v JAR. Výsledky voleb přiměly African National Congress (ANC) poprvé ve své historii vyjednávat o sdílení moci na národní úrovni (ANC vládla v JAR kontinuálně od roku 1994 až do voleb v květnu 2024). Ve snaze o zajištění politické stability představitelé ANC přistoupili k sestavení koalice (tzv. Government of National Unity – GNU) čítající celkem 10 stran, k nimž patří i Democratic Alliance (DA, původní oficiální opozice) a Inkatha Freedom Party (IFP). Široká koalice čítající celkem 10 stran umožnila, že byl v červnu parlamentem opětovně presidentem zvolen Cyril Ramaphosa. Jedná se o jeho druhé pětileté funkční období. Stabilita GNU je nejistá vzhledem k rozmanitosti politických ideologií a politických preferencí uvnitř koalice. Koalice je každopádně pod tlakem společnosti, jelikož se očekává, že před příštími volbami v roce 2029 prokáže schopnost reagovat na klíčové společenské otázky. V opačném případě pravděpodobně výrazně posílí populistická hnutí. V prosinci 2024 se JAR ujala ročního předsednictví G20 a bude organizátorem příštího summitu skupiny, jenž se odehraje v listopadu 2025 v Johannesburgu. Došlo k opětovnému zhoršení vztahů s USA. President Trump v únoru 2025 podepsal exekutivní příkaz zaměřený na zmrazení finanční pomoci JAR.  Nepředpokládá se ovšem, že by tento akt měl mít přímý a zásadně negativní vliv na fiskální hospodaření státu. JAR je na šedé listině FATF a na seznamu vysoce rizikových třetích zemí EU.

Meziroční růst reálného HDP JAR v roce 2024 dle předběžných údajů dosáhl 0,9 % až 1,1 %. Za rok 2025 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst v intervalu od 1,7 % do 1,9 %. Ekonomika JAR je relativně velká a diversifikovaná, se značným růstovým potenciálem. Přesto dynamika hospodářského růstu JAR neodpovídá potenciálu ekonomiky, jelikož hospodářství čelí dlouhodobým strukturálním problémům mezi něž patří např. vysoká nezaměstnanost, nespokojenost zaměstnanců s výší mezd (potenciální tlak odborů; možné stávky), špatná bezpečnostní situace v zemi, korupce, nerovné rozdělení bohatství ve společnosti, chudoba, bezpečnostní problémy, nedostatek vzdělané pracovní síly spolu s byrokratickými překážkami při najímání zahraničních pracovníků, domácí politické napětí, globální geopolitická nejistota atd.  Jedním z klíčových omezení hospodářské výkonnosti země zůstává kapacitně neodpovídající elektrická distribuční síť plus nedostatečné a zastaralé produkční kapacity pro výrobu elektrické energie. Od dubna 2024 však dle aktuálních zpráv došlo ke zlepšení situace v oblasti dodávek elektrické energie a ke snížení počtu plánovaných i neplánovaných výpadků elektrické sítě. JAR dlouhodobě vykazuje deficit běžného účtu PB. Vláda GNU bude pravděpodobně usilovat o udržení fiskálních výdajů a vládního zadlužení v udržitelných mezích. Dle nejnovějších dat agentury Moody’s má být vládní zadlužení v letech 2024 až 2026 relativně stabilní na úrovni cca 81 % HDP (což je vysoká hodnota).  Struktura vládního dluhu je na druhé straně poměrně dobrá. Problematické jsou vysoké náklady na dluhovou službu. Centrální banka pomalu uvolňuje monetární politiku. Bankovní sektor je velký a koncentrovaný.

Aktualizováno k: 11.3.2025
Barometr rizik EGAP: 
C
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
4
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Nerostné bohatství

Relativně velká a diverzifikovaná ekonomika

Příznivá struktura vládního dluhu

Dlouhodobý zájem zahraničních investorů

Slabé stránky: 

Vysoká nezaměstnanost a státní dluh

Strukturální problémy

Nedostatečné dodávky elektřiny v některých regionech

značná sociální rizika kvůli etnicitě i ekonomické nerovnosti

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)417458434401381346324381405389338421407381-
Nominální HDP/obyv. (USD)8 1498 8118 2227 4636 9836 2565 7576 6857 0126 6495 699----
Inflace (%)4,095,005,725,786,134,546,575,184,524,123,214,617,046,07-
Celkový objem importu (% HDP)24,6226,9428,4430,5030,5029,0127,7126,2026,9926,7023,1824,9331,4132,43-
Celkový objem exportu (% HDP)25,7827,7027,1428,3829,0027,7128,1627,3427,5027,2027,5831,1033,3732,75-
Míra nezaměstnanosti (%)24,6824,6424,7324,5724,8925,1525,8624,3724,2228,4628,9734,0133,2832,10-
Počet obyvatel (mil.)51,2252,0052,8353,6954,5455,3956,2157,0157,7958,5659,31----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)1,961,46-1,11-1,91-1,53-1,240,581,160,460,645,257,293,421,46-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)7,327,268,219,6610,8512,7614,7113,3213,2314,4516,4614,7816,3618,45-


Legenda