Irák

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politické prostředí v Iráku je dlouhodobě nestabilní, netransparentní a plné korupce. Naději na zlepšení nepřinesl ani nový volební systém a předčasné volby v říjnu 2021. Noví kandidáti byli ze strany stoupenců stávajících politických elit zastrašováni, mnozí nakonec nekandidovali a volební účast byla v důsledku nejhorší od roku 2003. Fragmentovaný parlament jednal i na irácké poměry pomalu a sestavování vlády trvalo celý rok. Za novým premiérem formálně stojí většina parlamentu a teoreticky by mohl prosazovat potřebné strukturální reformy, nicméně politické elity dlouhodobě nemají zájem na zvýšení transparentnosti veřejného sektoru či snížení korupce a pozice premiéra je v tomto ohledu slabá. Společnost je etnicky i nábožensky rozdělená. Silné zastoupení mají v parlamentu šíiti, sunniti a Kurdové. Kurdové usilují o větší autonomii. Zemi ovlivňují geopolitické zájmy, především Íránu a USA. Dlouhodobou křehkou rovnováhu zásadně narušil americký útok na čelní představitele Íránu a Iráku z ledna 2020. Irácký právní systém není kvůli dlouholeté izolaci způsobené válečnými konflikty dostatečně rozvinutý a značně zaostává za mezinárodními standardy. Smluvní vymahatelnost může být problematická z důvodu nejasné regulace, nedostatku rozhodovacích orgánů a vysoké míry korupce. Instituce obecně a státní řízení jsou v Iráku extrémně slabé. Rozpočet na období 2023-25 je pro-cyklický a již vysokou citlivost státních financí na cenu ropy ještě prohloubí. Místo značného růstu ekonomiky tak Irák může i nadále čelit při každém významnějším poklesu cen ropy likviditním problémům.

Irák disponuje čtvrtými největšími zásobami ropy na světě. Ropa tvoří cca třetinu HDP, přes 90 % rozpočtových příjmů a skoro 100 % exportu. Největší naleziště se nacházejí zejména na jihu země. Významnou konkurenční výhodou Iráku jsou náklady na těžbu ropy, které patří globálně mezi nejnižší. Ekonomika i státní finance jsou vysoce citlivé na ceny ropy. V roce 2020 se proto při poklesu cen ropy státní rozpočet dostal do 13% deficitu, reálný HDP se propadl dokonce o 16 %. Vyšší ceny ropy v letech 2021-23 pomohly k růstu ekonomiky, přebytku běžného účtu platební bilance a nárůstu devizových rezerv.

Problémem rozpočtových výdajů je jejich rigidita, protože přes 80 % jde na platy, penze a transfery. Vládní dluh se v roce 2020 skoro zdvojnásobil a vyrostl na 77 % HDP (struktura je příznivá a úrokové platby k rozpočtovým příjmům činí jen cca 2 %). Vyšší ceny ropy 2021-23 jej pomohly snižovat na 45 % HDP, ale pro-cyklický státní rozpočet povede k opětovnému nárůstu deficitu veřejných financí a růstu podílu státního dluhu na HDP k 55 % v roce 2025. Vyšší ceny ropy budou mít krátkodobě pozitivní vliv na růst ekonomiky i slabý bankovní sektor. Tomu dominují dvě státní banky, které mají 70 % depozit a 50 % úvěrů, a potřebují zásadní restrukturalizaci a rekapitalizaci. Problémem mohou být pro banky a potažmo státní rozpočet úvěry poskytnuté státním podnikům, které jsou ve finančních problémech.

Aktualizováno k: 14.11.2024
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

4. největší zásoby ropy na světě

Nízké náklady na těžbu ropy

Velké zásoby zemního plynu

Slabé stránky: 

Nestabilní politické a bezpečnostní prostředí

Nediverzifikovaná ekonomika

Vysoké mzdy a transfery z rozpočtu

etnická a náboženská polarizace

geopolitický vliv Íránu a USA

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)139186218235235177168192227233181206261255-
Nominální HDP/obyv. (USD)4 6576 0456 8367 0776 8194 9884 5765 1135 9075 9164 505----
Inflace (%)2,885,806,091,882,241,390,560,180,37-0,200,576,044,994,36-
Celkový objem importu (% HDP)39,7432,2337,5836,0336,9440,4139,9442,7838,0341,0942,9036,0936,6641,11-
Celkový objem exportu (% HDP)39,1644,3944,5039,6641,3534,6433,0938,4943,2941,7229,7745,4954,7444,82-
Míra nezaměstnanosti (%)7,9721 824,0030 225,0045 335,0016,17----------
Počet obyvatel (mil.)29,7430,7331,8933,1634,4135,5736,6137,5538,4339,3140,22----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)0,00--------------
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)1 170,001 170,001 166,171 166,001 166,001 167,331 182,001 184,001 182,751 182,001 192,001 450,001 450,001 312,50-


Legenda