Irák
Stručný politický a ekonomický přehled:
Politické prostředí v Iráku je dlouhodobě nestabilní, netransparentní a plné korupce. Naději na zlepšení nepřinesl ani nový volební systém a předčasné volby v říjnu 2021. Noví kandidáti byli ze strany stoupenců stávajících politických elit zastrašováni, mnozí nakonec nekandidovali a volební účast byla v důsledku nejhorší od roku 2003. Fragmentovaný parlament jednal i na irácké poměry pomalu a sestavování vlády trvalo celý rok. Za novým premiérem formálně stojí většina parlamentu a teoreticky by mohl prosazovat potřebné strukturální reformy, nicméně politické elity dlouhodobě nemají zájem na zvýšení transparentnosti veřejného sektoru či snížení korupce a pozice premiéra je v tomto ohledu slabá. Společnost je etnicky i nábožensky rozdělená. Silné zastoupení mají v parlamentu šíiti, sunniti a Kurdové. Kurdové usilují o větší autonomii. Zemi ovlivňují geopolitické zájmy, především Íránu a USA. Dlouhodobou křehkou rovnováhu zásadně narušil americký útok na čelní představitele Íránu a Iráku z ledna 2020. Irácký právní systém není kvůli dlouholeté izolaci způsobené válečnými konflikty dostatečně rozvinutý a značně zaostává za mezinárodními standardy. Smluvní vymahatelnost může být problematická z důvodu nejasné regulace, nedostatku rozhodovacích orgánů a vysoké míry korupce. Instituce obecně a státní řízení jsou v Iráku extrémně slabé. Rozpočet na období 2023-25 je pro-cyklický a již vysokou citlivost státních financí na cenu ropy ještě prohloubí. Místo značného růstu ekonomiky tak Irák může i nadále čelit při každém významnějším poklesu cen ropy likviditním problémům.
Irák disponuje čtvrtými největšími zásobami ropy na světě. Ropa tvoří cca třetinu HDP, přes 90 % rozpočtových příjmů a skoro 100 % exportu. Největší naleziště se nacházejí zejména na jihu země. Významnou konkurenční výhodou Iráku jsou náklady na těžbu ropy, které patří globálně mezi nejnižší. Ekonomika i státní finance jsou vysoce citlivé na ceny ropy. V roce 2020 se proto při poklesu cen ropy státní rozpočet dostal do 13% deficitu, reálný HDP se propadl dokonce o 16 %. Vyšší ceny ropy v letech 2021-23 pomohly k růstu ekonomiky, přebytku běžného účtu platební bilance a nárůstu devizových rezerv.
Problémem rozpočtových výdajů je jejich rigidita, protože přes 80 % jde na platy, penze a transfery. Vládní dluh se v roce 2020 skoro zdvojnásobil a vyrostl na 77 % HDP (struktura je příznivá a úrokové platby k rozpočtovým příjmům činí jen cca 2 %). Vyšší ceny ropy 2021-23 jej pomohly snižovat na 45 % HDP, ale pro-cyklický státní rozpočet povede k opětovnému nárůstu deficitu veřejných financí a růstu podílu státního dluhu na HDP k 55 % v roce 2025. Vyšší ceny ropy budou mít krátkodobě pozitivní vliv na růst ekonomiky i slabý bankovní sektor. Tomu dominují dvě státní banky, které mají 70 % depozit a 50 % úvěrů, a potřebují zásadní restrukturalizaci a rekapitalizaci. Problémem mohou být pro banky a potažmo státní rozpočet úvěry poskytnuté státním podnikům, které jsou ve finančních problémech.
Aktualizováno k: 14.11.2024
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
iq
Silné stránky:
4. největší zásoby ropy na světě
Nízké náklady na těžbu ropy
Velké zásoby zemního plynu
Slabé stránky:
Nestabilní politické a bezpečnostní prostředí
Nediverzifikovaná ekonomika
Vysoké mzdy a transfery z rozpočtu
etnická a náboženská polarizace
geopolitický vliv Íránu a USA
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 139 | 186 | 218 | 235 | 235 | 177 | 168 | 192 | 227 | 233 | 181 | 206 | 261 | 255 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 4 657 | 6 045 | 6 836 | 7 077 | 6 819 | 4 988 | 4 576 | 5 113 | 5 907 | 5 916 | 4 505 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 2,88 | 5,80 | 6,09 | 1,88 | 2,24 | 1,39 | 0,56 | 0,18 | 0,37 | -0,20 | 0,57 | 6,04 | 4,99 | 4,36 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 39,74 | 32,23 | 37,58 | 36,03 | 36,94 | 40,41 | 39,94 | 42,78 | 38,03 | 41,09 | 42,90 | 36,09 | 36,66 | 41,11 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 39,16 | 44,39 | 44,50 | 39,66 | 41,35 | 34,64 | 33,09 | 38,49 | 43,29 | 41,72 | 29,77 | 45,49 | 54,74 | 44,82 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 7,97 | 21 824,00 | 30 225,00 | 45 335,00 | 16,17 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 29,74 | 30,73 | 31,89 | 33,16 | 34,41 | 35,57 | 36,61 | 37,55 | 38,43 | 39,31 | 40,22 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1 170,00 | 1 170,00 | 1 166,17 | 1 166,00 | 1 166,00 | 1 167,33 | 1 182,00 | 1 184,00 | 1 182,75 | 1 182,00 | 1 192,00 | 1 450,00 | 1 450,00 | 1 312,50 | - |
