Gruzie
Stručný politický a ekonomický přehled:
V Gruzii se 26. 10. 2024 uskutečnily parlamentní volby. Ve volbách zvítězila strana Georgian Dream. Zatímco Georgian Dream slaví vítězství (zisk 54,23 % hlasů), opozice popírá výsledky voleb a požaduje jejich anulování. Úřadující pro-evropská presidentka Salome Zourabichvili v presidentském paláci učinila prohlášení (za přítomnosti představitelů opozičních stran), že neuznává výsledky voleb. Presidentka následně vyzvala Gruzínce, aby se shromáždili k protestu v centru hlavního města Tbilisi. Poslední velké protesty se odehrály 04. 11. 2024 a v tuto chvíli lze jen obtížně predikovat, jaký bude další vývoj v tomto směru. Předseda vlády před parlamentními volbami prohlásil, že v případě opětovného vítězství Georgean Dream ve volbách 10/2024 zakáže hlavní opoziční stranu, United National Movement (UNM), a pět dalších stran, které tvoří jednu politickou sílu. Výhledově lze očekávat období charakteristické politickou polarizací, lidovou nespokojeností a protesty. Gruzie je od prosince 2023 kandidátskou zemí EU, ale jednání jsou nyní prakticky zmrazena na neurčitě dlouhou dobu. Rostoucí nedůvěra ke všem politickým aktérům bude škodit stabilitě a přispěje k nejistému politickému prostředí. Reálný HDP Gruzie se podle aktuálních dat za rok 2023 zvýšil meziročně o 7,5 %. V roce 2024 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst v rozmezí od 6,3 % do 8 % a v roce 2025 růst o 5,6 % - 6,3 %. Očekávání poklesu dynamiky hospodářského růstu Gruzie souvisí s hospodářsko-politickými turbulencemi (uvnitř i vně státu). Dlouhodobě je potom ekonomický růst omezován demografickými riziky, omezenou produktivitou důležitého zemědělského sektoru atp. Vláda již v červnu 2021 představila desetiletý rozvojový plán se zaměřením na tvorbu nových pracovních míst, modernizaci infrastruktury, růst exportu a další cíle. Zahraniční investice jsou podporovány příznivým podnikatelským prostředím. Problematické je gruzínské vysoké vládní a zahraniční zadlužení (za předpokladu nezměněné hospodářsko-politické situace by ale mělo docházet k postupnému poklesu obou ukazatelů). Vládní dluh je z 80 % denominován v zahraničních měnách (kurzové riziko). Většina úvěrů má ale formu mnohostranných a dvoustranných půjček uzavíraných za zvýhodněných podmínek. Běžný účet PB je dlouhodobě v deficitu. Bankovní systém je na poměry velikosti ekonomiky rozsáhlý a je považován za poměrně zdravý (ačkoliv jeho negativem je značná míra koncentrace a dolarizace). Očekává se uvolnění monetární politiky. Na úrovni hodnocení kvality institucí rostou obavy některých zahraničních subjektů z kvality správy, řízení a nezávislosti gruzínské centrální banky, což se odráží v potenciálním zhoršení vztahů např. s MMF. Je tím do budoucna ohrožen přístup Gruzie k financím MMF (eventuálně dalších institucí).
Aktualizováno k: 13.11.2024
OECD:
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ge
Silné stránky:
Dlouhodobý růstový potenciál ekonomiky
Výhodná geografická poloha
Příznivé podnikatelské prostředí
Slabé stránky:
Relativně malá ekonomika
Ekonomika citlivá na externí šoky
Nízká přidaná hodnota domácí produkce
Nedostatek kvalifikované pracovní síly
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 12 | 15 | 17 | 18 | 18 | 15 | 15 | 16 | 18 | 18 | 16 | 19 | 0 | 31 |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 3 032 | 3 792 | 4 157 | 4 327 | 4 452 | 3 783 | 3 846 | 4 109 | 4 473 | 4 415 | 4 014 | - | - | - |
Inflace (%) | 7,11 | 8,54 | -0,94 | -0,51 | 3,07 | 4,00 | 2,13 | 6,04 | 2,62 | 4,85 | 5,20 | 9,57 | 11,90 | 2,49 |
Celkový objem importu (% HDP) | 49,21 | 51,60 | 54,10 | 52,87 | 55,77 | 56,88 | 54,93 | 56,71 | 60,15 | 63,51 | 55,99 | 58,93 | 62,22 | 56,93 |
Celkový objem exportu (% HDP) | 32,47 | 33,86 | 35,64 | 40,94 | 39,18 | 40,14 | 40,00 | 45,88 | 49,70 | 54,30 | 36,90 | 42,67 | 52,48 | 49,39 |
Míra nezaměstnanosti (%) | 20,20 | 19,63 | 19,65 | 19,42 | 17,44 | 16,51 | 16,60 | 13,94 | 12,67 | 1 346 225,00 | 11,08 | 20,23 | 16,92 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 4,10 | 4,08 | 4,06 | 4,05 | 4,04 | 4,02 | 4,02 | 4,01 | 4,00 | 4,00 | 3,99 | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -21,15 | -22,61 | -25,01 | -20,02 | -23,85 | -25,96 | -25,14 | -23,12 | -22,99 | -21,49 | -19,76 | -20,10 | -18 566 294,66 | -19,90 |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1,78 | 1,69 | 1,65 | 1,66 | 1,77 | 2,27 | 2,37 | 2,51 | 2,53 | 2,82 | 3,11 | 3,22 | 2 652 424,00 | 2,63 |