Gruzie

Stručný politický a ekonomický přehled: 

V Gruzii se 26. 10. 2024 uskutečnily parlamentní volby. Ve volbách zvítězila strana Georgian Dream. Zatímco Georgian Dream slaví vítězství (zisk 54,23 % hlasů), opozice popírá výsledky voleb a požaduje jejich anulování. Úřadující pro-evropská presidentka Salome Zourabichvili v presidentském paláci učinila prohlášení (za přítomnosti představitelů opozičních stran), že neuznává výsledky voleb. Presidentka následně vyzvala Gruzínce, aby se shromáždili k protestu v centru hlavního města Tbilisi. Poslední velké protesty se odehrály 04. 11. 2024 a v tuto chvíli lze jen obtížně predikovat, jaký bude další vývoj v tomto směru. Předseda vlády před parlamentními volbami prohlásil, že v případě opětovného vítězství Georgean Dream ve volbách 10/2024 zakáže hlavní opoziční stranu, United National Movement (UNM), a pět dalších stran, které tvoří jednu politickou sílu. Výhledově lze očekávat období charakteristické politickou polarizací, lidovou nespokojeností a protesty. Gruzie je od prosince 2023 kandidátskou zemí EU, ale jednání jsou nyní prakticky zmrazena na neurčitě dlouhou dobu. Rostoucí nedůvěra ke všem politickým aktérům bude škodit stabilitě a přispěje k nejistému politickému prostředí.  Reálný HDP Gruzie se podle aktuálních dat za rok 2023 zvýšil meziročně o 7,5 %. V roce 2024 by ekonomika měla zaznamenat meziroční růst v rozmezí od 6,3 % do 8 % a v roce 2025 růst o 5,6 % - 6,3 %. Očekávání poklesu dynamiky hospodářského růstu Gruzie souvisí s hospodářsko-politickými turbulencemi (uvnitř i vně státu). Dlouhodobě je potom ekonomický růst omezován demografickými riziky, omezenou produktivitou důležitého zemědělského sektoru atp. Vláda již v červnu 2021 představila desetiletý rozvojový plán se zaměřením na tvorbu nových pracovních míst, modernizaci infrastruktury, růst exportu a další cíle. Zahraniční investice jsou podporovány příznivým podnikatelským prostředím. Problematické je gruzínské vysoké vládní a zahraniční zadlužení (za předpokladu nezměněné hospodářsko-politické situace by ale mělo docházet k postupnému poklesu obou ukazatelů). Vládní dluh je z 80 % denominován v zahraničních měnách (kurzové riziko). Většina úvěrů má ale formu mnohostranných a dvoustranných půjček uzavíraných za zvýhodněných podmínek. Běžný účet PB je dlouhodobě v deficitu.  Bankovní systém je na poměry velikosti ekonomiky rozsáhlý a je považován za poměrně zdravý (ačkoliv jeho negativem je značná míra koncentrace a dolarizace). Očekává se uvolnění monetární politiky. Na úrovni hodnocení kvality institucí rostou obavy některých zahraničních subjektů z kvality správy, řízení a nezávislosti gruzínské centrální banky, což se odráží v potenciálním zhoršení vztahů např. s MMF. Je tím do budoucna ohrožen přístup Gruzie k financím MMF (eventuálně dalších institucí).

Aktualizováno k: 13.11.2024
Barometr rizik EGAP: 
D
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Dlouhodobý růstový potenciál ekonomiky

Výhodná geografická poloha

Příznivé podnikatelské prostředí

Slabé stránky: 

Relativně malá ekonomika

Ekonomika citlivá na externí šoky

Nízká přidaná hodnota domácí produkce

Nedostatek kvalifikované pracovní síly

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
20102011201220132014201520162017201820192020202120222023
Nominální HDP (mld. USD)121517181815151618181619031
Nominální HDP/obyv. (USD)3 0323 7924 1574 3274 4523 7833 8464 1094 4734 4154 014---
Inflace (%)7,118,54-0,94-0,513,074,002,136,042,624,855,209,5711,902,49
Celkový objem importu (% HDP)49,2151,6054,1052,8755,7756,8854,9356,7160,1563,5155,9958,9362,2256,93
Celkový objem exportu (% HDP)32,4733,8635,6440,9439,1840,1440,0045,8849,7054,3036,9042,6752,4849,39
Míra nezaměstnanosti (%)20,2019,6319,6519,4217,4416,5116,6013,9412,671 346 225,0011,0820,2316,92-
Počet obyvatel (mil.)4,104,084,064,054,044,024,024,014,004,003,99---
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)-21,15-22,61-25,01-20,02-23,85-25,96-25,14-23,12-22,99-21,49-19,76-20,10-18 566 294,66-19,90
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)1,781,691,651,661,772,272,372,512,532,823,113,222 652 424,002,63


Legenda