Ekvádor
Stručný politický a ekonomický přehled:
Prezidentem je od listopadu 2023 Daniel Noboa ze středopravicové strany Accion Democrática National (ADN). President zůstává relativně oblíbený i přes nedávný pokles popularity v průzkumech veřejného mínění. Popularitu si získal zejm. díky ostrému postoji ke zločinu. Aktuální president má dobré šance na znovuzvolení u příležitosti příštích všeobecných voleb konaných v únoru 2025. Přes výše uvedené přetrvává riziko politické nestability, která se bude stupňovat s blížícími se volbami (Ekvádor je zemí, která politickou nestabilitou trpí dlouhodobě). Důvodem je tlak na vyřešení dlouhotrvajících hospodářsko-politických, bezpečnostních a sociálních výzev. Presidentova schopnost prosazovat své politické zájmy se snížila poté, co se v dubnu 2024 zhroutila pragmatická legislativní aliance ADN s levicovou stranou Revolución Ciudadana (RC) a konzervativní stranou Partido Social Cristiano (PSC). Stalo se tak, jelikož president nařídil provedení razie na mexické ambasádě za účelem zatčení Jorge Glase - bývalého vicepresidenta z RC, což vedlo k ukončení vzájemné spolupráce a ochlazení diplomatických vztahů s Mexikem. Tím je ohrožen pokrok v reformním programu. Rovněž tlaky různých sociálních skupin mohou omezit tempo implementace účinných reforem a přispět k politické nestabilitě. Respekt z blížících se voleb může povzbudit také opozici k přijetí nepřátelštějšího a populistického postoje, který by měl negativní vliv na politickou atmosféru a stabilitu v zemi. V zemi je tristní bezpečnostní situace (spojená dokonce s vyhlášením výjimečného stavu v lednu 2024) i kvalita institucí.
Ekvádor je v globálním měřítku poměrně malou ekonomikou se slabým a nestabilním hospodářským růstem. Reálný HDP se za rok 2023 zvýšil meziročně o 2,4 % a pro rok 2024 se očekává růst v rozmezí od 0,2 % do 1,9 %. Slabý růst je dán nízkou konkurenceschopností ekonomiky, její malou mírou diversifikace (závislostí na těžbě ropy), nedostatkem zahraničních investic, strukturálními problémy, a politickou nestabilitou spolu s bezpečnostní krizí. Noboa pravděpodobně bude pokračovat v úsilí svého předchůdce (Guillermo Lasso) o liberalizaci mezinárodního obchodu – zejm. o dohody o volném obchodu s Jižní Koreou a Kanadou. Předpokládá se rovněž zlepšení vztahů a kooperace s USA (vzhledem k obavám USA o nadměrný vliv Číny v zemi/regionu a z důvodu potřeby zajištění vnějšího financování). Ačkoliv je aktuální vláda poměrně proreformní, před volbami nelze vyloučit implementaci populistických opatření ve smyslu zvýšení minimální mzdy, opatření k prominutí dluhů či např. redukce vybraných daňových sazeb. President Noboa projevuje úsilí o realizaci fiskální konsolidace ve snaze zredukovat fiskální deficit a vládní dluh. Přestože se vládní dluh za předpokladu nezměněných okolností ve střednědobém výhledu udrží cca na úrovni roku 2023 (51,5 % HDP), jedná se o vysokou dluhovou zátěž s čímž jsou spojeny zvýšené náklady na dluhovou službu (15,2 % v roce 2023). Dle MMF je vládní dluh zatím udržitelný. Navýšení zadlužení ale nelze vyloučit. MMF v květnu 2024 schválil 48 měsíční program (Extended Fund Facility - EFF) o objemu cca 4 mld. USD (3,1 % HDP). Výkonná rada rovněž schválila možnost okamžitého čerpání sumy o objemu 1 mld. USD. Cílem programu je podpořit pokračující konsolidaci veřejných financí se zaměřením na mobilizací fiskálních příjmů a stabilizaci makroekonomické situace. Externí likvidita vlády zůstává napjatá.
Aktualizováno k: 18.9.2024
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ec
Silné stránky:
Těžba ropy
Potenciál těžby plynu a nerostů
Snaha o fiskální konsolidaci
Slabé stránky:
Závislost na exportu ropy a financování ze zahraničí
Napjatá fiskální situace
Obtížné podnikatelské prostředí, slabé instituce
Pomalý rozvoj soukromého sektoru
Slabá podpora reforem v parlamentu a u veřejnosti
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 68 | 79 | 88 | 97 | 103 | 97 | 98 | 104 | 107 | 108 | 96 | 107 | 117 | 119 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 4 540 | 5 182 | 5 670 | 6 148 | 6 439 | 5 996 | 5 923 | 6 224 | 6 291 | 6 193 | 5 434 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 3,55 | 4,47 | 5,10 | 2,72 | 3,59 | 3,97 | 1,73 | 0,42 | -0,22 | 0,27 | -0,34 | 0,13 | 3,47 | 2,22 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 33,29 | 33,92 | 32,17 | 31,06 | 30,07 | 25,07 | 20,00 | 22,13 | 24,47 | 24,03 | 20,71 | 26,15 | 30,84 | 28,78 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 32,49 | 36,11 | 34,83 | 32,38 | 31,36 | 22,75 | 20,54 | 21,49 | 23,54 | 24,05 | 23,28 | 27,00 | 30,79 | 29,07 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 4,09 | 3,46 | 3,24 | 3,08 | 3,48 | 3,62 | 4,60 | 3,84 | 3,53 | 3,81 | 6,13 | 4,55 | 3,76 | 3,34 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 15,01 | 15,24 | 15,47 | 15,71 | 15,95 | 16,21 | 16,49 | 16,79 | 17,08 | 17,37 | 17,64 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | - |
