Ekvádor

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Prezidentem je od listopadu 2023 Daniel Noboa ze středopravicové strany Accion Democrática National (ADN). President zůstává relativně oblíbený i přes nedávný pokles popularity v průzkumech veřejného mínění. Popularitu si získal zejm. díky ostrému postoji ke zločinu. Aktuální president má dobré šance na znovuzvolení u příležitosti příštích všeobecných voleb konaných v únoru 2025. Přes výše uvedené přetrvává riziko politické nestability, která se bude stupňovat s blížícími se volbami (Ekvádor je zemí, která politickou nestabilitou trpí dlouhodobě). Důvodem je tlak na vyřešení dlouhotrvajících hospodářsko-politických, bezpečnostních a sociálních výzev. Presidentova schopnost prosazovat své politické zájmy se snížila poté, co se v dubnu 2024 zhroutila pragmatická legislativní aliance ADN s levicovou stranou Revolución Ciudadana (RC) a konzervativní stranou Partido Social Cristiano (PSC). Stalo se tak, jelikož president nařídil provedení razie na mexické ambasádě za účelem zatčení Jorge Glase - bývalého vicepresidenta z RC, což vedlo k ukončení vzájemné spolupráce a ochlazení diplomatických vztahů s Mexikem. Tím je ohrožen pokrok v reformním programu. Rovněž tlaky různých sociálních skupin mohou omezit tempo implementace účinných reforem a přispět k politické nestabilitě. Respekt z blížících se voleb může povzbudit také opozici k přijetí nepřátelštějšího a populistického postoje, který by měl negativní vliv na politickou atmosféru a stabilitu v zemi. V zemi je tristní bezpečnostní situace (spojená dokonce s vyhlášením výjimečného stavu v lednu 2024) i kvalita institucí.

Ekvádor je v globálním měřítku poměrně malou ekonomikou se slabým a nestabilním hospodářským růstem. Reálný HDP se za rok 2023 zvýšil meziročně o 2,4 % a pro rok 2024 se očekává růst v rozmezí od 0,2 % do 1,9 %. Slabý růst je dán nízkou konkurenceschopností ekonomiky, její malou mírou diversifikace (závislostí na těžbě ropy), nedostatkem zahraničních investic, strukturálními problémy, a politickou nestabilitou spolu s bezpečnostní krizí. Noboa pravděpodobně bude pokračovat v úsilí svého předchůdce (Guillermo Lasso) o liberalizaci mezinárodního obchodu – zejm. o dohody o volném obchodu s Jižní Koreou a Kanadou. Předpokládá se rovněž zlepšení vztahů a kooperace s USA (vzhledem k obavám USA o nadměrný vliv Číny v zemi/regionu a z důvodu potřeby zajištění vnějšího financování). Ačkoliv je aktuální vláda poměrně proreformní, před volbami nelze vyloučit implementaci populistických opatření ve smyslu zvýšení minimální mzdy, opatření k prominutí dluhů či např. redukce vybraných daňových sazeb. President Noboa projevuje úsilí o realizaci fiskální konsolidace ve snaze zredukovat fiskální deficit a vládní dluh. Přestože se vládní dluh za předpokladu nezměněných okolností ve střednědobém výhledu udrží cca na úrovni roku 2023 (51,5 % HDP), jedná se o vysokou dluhovou zátěž s čímž jsou spojeny zvýšené náklady na dluhovou službu (15,2 % v roce 2023). Dle MMF je vládní dluh zatím udržitelný.  Navýšení zadlužení ale nelze vyloučit. MMF v květnu 2024 schválil 48 měsíční program (Extended Fund Facility - EFF) o objemu cca 4 mld. USD (3,1 % HDP). Výkonná rada rovněž schválila možnost okamžitého čerpání sumy o objemu 1 mld. USD. Cílem programu je podpořit pokračující konsolidaci veřejných financí se zaměřením na mobilizací fiskálních příjmů a stabilizaci makroekonomické situace. Externí likvidita vlády zůstává napjatá.

Aktualizováno k: 18.9.2024
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Těžba ropy

Potenciál těžby plynu a nerostů

Snaha o fiskální konsolidaci

Slabé stránky: 

Závislost na exportu ropy a financování ze zahraničí

Napjatá fiskální situace

Obtížné podnikatelské prostředí, slabé instituce

Pomalý rozvoj soukromého sektoru

Slabá podpora reforem v parlamentu a u veřejnosti

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)68798897103979810410710896107117119-
Nominální HDP/obyv. (USD)4 5405 1825 6706 1486 4395 9965 9236 2246 2916 1935 434----
Inflace (%)3,554,475,102,723,593,971,730,42-0,220,27-0,340,133,472,22-
Celkový objem importu (% HDP)33,2933,9232,1731,0630,0725,0720,0022,1324,4724,0320,7126,1530,8428,78-
Celkový objem exportu (% HDP)32,4936,1134,8332,3831,3622,7520,5421,4923,5424,0523,2827,0030,7929,07-
Míra nezaměstnanosti (%)4,093,463,243,083,483,624,603,843,533,816,134,553,763,34-
Počet obyvatel (mil.)15,0115,2415,4715,7115,9516,2116,4916,7917,0817,3717,64----
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)0,00--------------
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)1,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,00-


Legenda