Brazílie

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Prezidentské volby v říjnu 2022 vyhrál velmi těsně levicový kandidát Lula da Silva. Dostal hlasy i od svých odpůrců, kterým se znelíbil konfrontační styl bývalého presidenta Bolsonara. Vláda se skládá ze 14 stran a lze očekávat dlouhá jednání před nalezením konsensu mezi stranami s odlišnými ideologiemi. Přesto se podařil prosadit nový fiskální rámec a zahájit komplexní daňová reforma. Problémem mohou být zhoršující se vztahy vlády s Kongresem. Lula má nesnadnou pozici také kvůli vysokému veřejnému zadlužení a nutnosti fiskálně konsolidovat, což je protichůdná potřeba ve vztahu k Lulou slibovaným sociálním výdajům a boji s chudobou. Z hlediska hospodářské politiky lze očekávat pozastavení privatizace, zvýšení role státních podniků a státních bank v ekonomice. Klíčový je ovšem jasný závazek vlády k fiskální konsolidaci, který nebyl očekáván. Bolsonarova strana extrémní pravice a jeho příznivci představují nejsilnější blok v Kongresu, ale utrpěla přeběhlictvím a politickou izolací po ztrátě politických práv Bolsonara; indikátorem Bolsonarova vlivu budou místní volby na podzim 2024.

Brazílie představuje největší ekonomiku Latinské Ameriky a mohla by mít značný potenciál růstu. Bohužel trpí dlouhodobými systémovými nedostatky, které je třeba řešit komplexními reformami. Korupce e neefektivita minulých vlád zvýšení ekonomického potenciálu moc nepomáhala a v letech 2024-25 lze očekávat růst jen na úrovni 2 % HDP. Dlouhodobý potenciál růstu 2-2,5 % je pro tak velkou a diversifikovanou ekonomiku slabý. Ambiciózní agenda minulé vlády v oblasti privatizace a otevírání ekonomiky zůstala z větší části nenaplněna a od nové vlády se očekává spíše opačný trend. Přesto se postupně daří implementovat alespoň dílčí reformy. Devizové rezervy jsou dostatečné, externí zadlužení a celková citlivost na zahraniční vývoj nízké. Menší deficit běžného účtu platební bilance je dlouhodobě plně kompenzován přílivem přímých zahraničních investic.

Centrální banka je relativně nezávislá a efektivní. Rychlá reakce na rostoucí inflaci od roku 2021 držela inflaci na relativně nízké úrovni. Na druhé straně vyšší úrokové sazby znamenají opětovný nárůst podílu placených úroků na rozpočtových příjmech na 13 %, protože většina státního dluhu je citlivá na změnu úrokových sazeb. Naopak pozitivním faktorem ve struktuře dluhu je velmi nízký podíl nerezidentů a zahraničních měn. Podíl dluhu na HDP se po velkém nárůstu v roce 2020 dva roky snižoval, ale od roku 2023 opět postupně roste a koncem roku 2025 se bude blížit 80 % HDP. 

Aktualizováno k: 13.6.2024
Barometr rizik EGAP: 
D
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
4
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Jenda z největších ekonomik světa

Zásoby nerostných surovin

Diverzifikovaný exportní mix

Dostatečné devizové rezervy

Slabé stránky: 

Politická polarizace

Vysoký vládní dluh i náklady na jeho financování

Vysoká míra nezaměstnanosti

Nedostatečná infrastruktura v některých regionech

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)2 2092 6162 4652 4732 4561 8021 7962 0641 9171 8731 4761 6711 9522 174-
Nominální HDP/obyv. (USD)11 28613 24512 37012 30012 1138 8148 7109 9299 1518 8766 944----
Inflace (%)5,046,645,406,206,339,038,743,453,663,733,218,309,284,59-
Celkový objem importu (% HDP)11,9112,3513,2414,0413,6714,0512,0711,8014,2414,7715,8518,5519,1915,74-
Celkový objem exportu (% HDP)10,8711,5811,8811,7411,0112,9012,4712,5214,6314,1216,4519,1119,6318,11-
Míra nezaměstnanosti (%)7,216,798,3111,2612,7712,2611,9313,4913,509,528,05----
Počet obyvatel (mil.)195,71197,51199,29201,04202,76204,47206,16207,83209,47211,05212,56----
Celkové vládní příjmy (% HDP)39,0639,7340,2539,5738,4840,3541,0139,7940,5041,7837,9340,4342,64--
Celkové vládní výdaje (% HDP)40,6841,1941,1141,6643,2949,0348,6848,6247,6347,1150,0142,9945,34--
Saldo vládního rozpočtu (% HDP)-1,62-1,46-0,86-2,09-4,80-8,68-7,68-8,83-7,13-5,33-12,08-2,56-2,71--
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)0,00--------------
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)1,761,671,952,162,353,333,493,193,653,945,165,395,164,99-


Legenda