Bangladéš
Stručný politický a ekonomický přehled:
Vládnoucí stranou je v Bangladéši Awami League (AL). AL opětovně zvítězila v parlamentních volbách v lednu 2024, což pro stranu znamená již čtvrté funkční období v řadě. Legitimita vítězství je však předmětem sporů AL s Bangladéšskou nacionalistickou stranou (BNP). Rivalita mezi AL a BNP zůstane hlavním zdrojem politického napětí. AL zůstává dominantní silou v parlamentu, která má pevnou kontrolu nad bezpečnostním aparátem. Není vyřešena otázka nástupnictví v rámci AL vzhledem k pokročilému věku premiérky (s volbou pokračovatele mohou být spojeny třenice uvnitř AL). Pro vládu bude nadále představovat problém vliv radikálních islamistických skupin v zemi. Existuje určité riziko protestů pramenících z nespokojenosti občanů s tlaky na životní náklady v důsledku strukturálních reforem realizovaných vládou ve spolupráci s MMF. Bangladéš se staví k válce na Ukrajině neutrálně a zaujímá propalestinský postoj v souvislosti s konfliktem v Izraeli. Země usiluje o vyvážené vztahy s regionálními partnery. Bangladéš je charakteristický vysokou mírou korupce a byrokracie. Dlouhodobý růstový potenciál země je solidní. K vysoké hodnotě průměrného meziročního růstu reálného HDP za posledních 10 let přispěl postupný přechod hospodářství směrem od zemědělství k výrobě a službám. V letech 2023 a 2024 ekonomika podle předběžných výsledků poroste průměrně cca 6% meziročním tempem. Dlouhodobým cílem vlády je omezit závislost hospodářství na textilním průmyslu a tím docílit lepší mezinárodní konkurenceschopnosti domácí ekonomiky. Od roku 2026 již země nebude dle UN klasifikována jako nejméně rozvinutá (Least Developed Country – LDC), díky čemuž ztratí některé výhody – např. bezcelní přístup na hlavní exportní trhy (USA a EU) apod. Problematickým aspektem ekonomiky je dlouhodobý převis poptávky po elektrické energii nad nabídkou. Přetrvávají také tlaky na deficit běžného účtu platební bilance. Podle nynějších očekávání dosáhne vládní dluh Bangladéše v roce 2024 cca 35,2 % HDP. Dojde tak k poměrně výraznému zvýšení vládního zadlužení oproti roku 2022, kdy činilo 28,2 % HDP. Navzdory nepříznivému trendu se stále jedná o přijatelnou úroveň zadlužení v porovnání s podobně hodnocenými zeměmi a na pozadí dynamického růstu HDP. Pozitivní je ve vztahu k vládní zadluženosti skutečnost, že 30 % celkového vládního dluhu a přibližně 70 % zahraničního dluhu tvoří zvýhodněné půjčky od multilaterálních a bilaterálních věřitelů. Nepříznivé je naopak to, že pravděpodobně poroste část dluhu denominovaná v cizích měnách. Země se potýká s relativně vysokými náklady na dluhovou službu. Bangladéš se v roce 2023 s MMF dohodl na balíčku finanční pomoci ve výši 4,7 mld. USD v rámci extended credit facility, extended fund facility a resilience and sustainability fund. Po dokončení prvního přezkumu byla v prosinci 2023 vyplacena druhá tranše ve výši 690 mil. Ve sféře monetární politiky pravděpodobně bude zahájeno uvolňování počátkem roku 2025. Bankovní sektor trpí zvýšeným objemem špatných úvěrů.
Aktualizováno k: 16.4.2024
OECD:
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
bd
Silné stránky:
Velká populace s nevyužitým potenciálem
Dlouhodobě stabilní a nadprůměrný ekonomický růst
Přijatelná úroveň zadlužení
Poměrně atraktivní prostředí pro zahraniční investory
Slabé stránky:
Nízké HDP na osobu
Relativně málo diversifikovaná ekonomika
Nízká přidaná hodnota ekonomiky
Nerozvinutá infrastruktura
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 137 | 148 | 154 | 184 | 207 | 233 | 265 | 289 | 316 | 349 | 374 | 415 | 433 | 418 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 929 | 991 | 1 023 | 1 204 | 1 342 | 1 491 | 1 675 | 1 810 | 1 959 | 2 143 | 2 268 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 8,13 | 11,40 | 6,22 | 7,53 | 6,99 | 6,19 | 5,51 | 5,70 | 5,54 | 5,59 | 5,69 | 5,55 | 7,70 | 9,88 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 17,80 | 22,48 | 22,84 | 21,87 | 20,86 | 20,23 | 17,41 | 17,18 | 19,84 | 18,48 | 15,83 | 17,06 | 20,90 | 19,20 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 13,40 | 16,66 | 16,86 | 16,34 | 15,88 | 14,50 | 13,92 | 12,82 | 12,67 | 13,09 | 10,44 | 10,66 | 12,88 | 13,44 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 3,38 | 4,43 | 12 875,00 | 4,37 | 4,59 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 147,58 | 149,27 | 151,01 | 152,76 | 154,52 | 156,26 | 157,98 | 159,69 | 161,38 | 163,05 | 164,69 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -4,28 | -5,45 | -4,71 | -3,46 | -3,61 | -2,63 | -2,36 | -4,49 | -5,47 | -4,56 | -4,39 | -7,86 | -6,84 | -2,31 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 69,65 | 74,15 | 81,86 | 78,10 | 77,64 | 77,95 | 78,47 | 80,44 | 83,47 | 84,45 | 84,87 | 85,08 | 91,75 | 106,31 | - |
