Kazachstán

Stručný politický a ekonomický přehled: 

První týden roku 2022 Kazachstán zažil největší sociální nepokoje za více než tři dekády.  Prezident Tokajev za pomoci síly (policie, armády i mezinárodních jednotek z regionu zemí SNS) rychle a úspěšně stabilizoval bezpečnostní situaci. Využil situace a významně konsolidoval moc do svých rukou. De facto efektivně ukončil dohodu o dělbě moci s Nazarbajevem, která platila od roku 2019. Nazarbajevův politický vliv zásadně zeslábl. V červnu 2022 Tokajev změnil díky referendu ústavu, dále omezil privilegia a vliv předchozího prezidenta Nazarbajeva a obecně omezil pravomoci prezidenta. Využívá aktuálních nálad ve společnosti, staví se do role reformátora a drobné reformy již provedl. Nejedná se o zásadní změnu politického systému, kterou před lety sliboval, ale zvýšila se legitimita jeho politiky. V listopadu 2022 vyhrál předčasné volby a může vládnout až do roku 2029. Vztahy prezidenta s parlamentem zůstávají relativně nejasné a bude záležet na jejich praktické implementaci; zatím ovšem zůstává pozice prezidenta velmi silná. Na zásadní ekonomické reformy se stále čeká. Privatizace bude velmi pozvolná a stát si v klíčových sektorech zachová majoritu.

Kazachstán disponuje velkými zásobami ropy a zemního plynu, které vystačí zemi ještě několik generací. Těžba ropy a zemního plynu tvoří zhruba pětinu HDP, skoro přes polovinu zbožového exportu a je cílem třetiny zahraničních investic. Klíčová je také pro státní rozpočet, protože tvoří skoro polovinu jeho příjmů. Vláda se snaží  o diverzifikaci ekonomiky, jejíž citlivost na externí faktory v podobě změn komoditních cen je ovšem stále značná. Po propadu necelých 3 % v roce 2020 ekonomika aktuálně roste o 4-5 % díky exportu ropy a plynu, revitalizaci ICT sektoru, stavebnictví, průmyslové výroby, transportu i logistice. Vztahy s Ruskem zůstávají napjatější, což představuje určité riziko např. s ohledem na export většiny kazašské ropy přes ruské území.

Přestože veřejný dluh v poslední dekádě vzrostl, je zadlužení Kazachstánu stále na relativně nízké úrovni a pohybuje se okolo 22 % HDP. Vzhledem k nízkému zadlužení a zároveň vysokému podílu bilaterálních a multilaterální věřitelů u jeho zhruba třetinové složky denominované v zahraničních měnách tvoří výdaje na úroky z dluhu pouze 7 % rozpočtových příjmů. Kazachstán si díky opatrné fiskální politice a dostatečnému množství devizových příjmů vytvořil dostatek rezerv, jejichž většina je alokována ve státním rezervním fondu.

Aktualizováno k: 27.1.2025
Barometr rizik EGAP: 
D
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Zásoby nerostných surovin

Zodpovědná fiskální politika

Vytvořené finanční rezervy ve státním fondu

Dostatek devizových rezerv

Slabé stránky: 

Slabý právní systém

Slabý bankovní sektor

Nízká diverzifikace ekonomiky

Ekonomika citlivá na změny komoditních cen

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda