Vývoz strojírenských výrobků od roku 2005 silně rostl – každý rok v průměru o více než sedm procent. Svůj díl práce odvedl i stát, který prostřednictvím podpory exportu pomáhá českým firmám zejména s průnikem na nové zahraniční trhy. A pomoc to nebyla zanedbatelná. „EGAP od roku 2005 pojistil export strojů a dopravních prostředků v hodnotě 480 miliard korun. A v podpoře exportu tohoto sektoru pokračuje i nadále. V současnosti pracujeme na pojistných kontraktech v hodnotě přes 20 miliard korun,“ doplňuje generální ředitel EGAP Jan Procházka.
I proto se už tradičně EGAP účastní Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, který zítra začíná na brněnském výstavišti. Novinkou letošního ročníku je to, že exportéři budou mít možnost získat všechny potřebné informace o státní podpoře exportu na jednom místě. Na volné ploše F brněnského výstaviště firmy najdou tak zvaný „Exportní dům“.
Jde o společný stánek EGAP a Ministerstva zahraničních věcí. Exportéři tak budou mít veškerý servis a služby pod jednou střechou, kromě zástupců MZV a EGAP budou totiž na stánku k dispozici po celou dobu veletrhu také zástupci Klientského centra pro export a experti z Ministerstva průmyslu a obchodu a CzechTrade. „Jde o nový koncept, i na strojírenském veletrhu chceme exportérům ukázat, v čem jim stát především při exportu do zemí mimo EU může pomoci. EGAP může exportérům formou pojištění pomoci exportovat do všech pojistitelných zemí,“ vysvětluje Jan Procházka z EGAP.
Mezi hlavní tahouny českého exportu, strojírenství a ekonomiky vůbec, patří automobilky. EGAP od roku 2005 uzavřel v odvětví dopravy pojistné smlouvy v hodnotě přesahující 100 miliard korun. Například největší producent osobních automobilů v Česku, mladoboleslavská Škoda Auto, prostřednictvím EGAP od roku 2005 pojistila investice do Indie a Ruska za více než 60 miliard korun. Za dalších třináct miliard pak EGAP pojistil dodávky škodovek a jejich náhradních dílů do Bulharska, Kazachstánu či na Ukrajinu. A EGAP chce největší české automobilce pomáhat v expanzi na mimounijní trhy i nadále. V zahraničí se prosazují i producenti autobusů - společnosti Iveco (dříve Karosa) a SOR Libchavy. Za posledních jedenáct let EGAP pomohl těmto dvěma společnostem prostřednictvím pojištění vyvézt produkci za více než 17 miliard korun. A státní pojišťovna pracuje na dalších obchodech v tomto odvětví – například do afrického Senegalu.
Tradiční položkou českého strojírenského exportu je energetika. Na celkové hodnotě vývozu strojů a dopravních prostředků se sice loni podílela „pouze“ pěti procenty, nicméně se často jedná o poměrně sofistikované a vysoce kvalitní výrobky, například pokud jde o jadernou energetiku. Získávání strojírenských zakázek v jaderné energetice podpořil EGAP od roku 2005 pojistkami za téměř 24 miliard korun. Celkem EGAP svým pojištěním pomohl exportu strojírenských výrobků s uplatněním v energetice v objemu necelých 150 miliard.
Výraznou část exportní podpory prostřednictvím pojištění EGAP získala za posledních jedenáct let skupina strojírenských výrobků pod označením „strojní zařízení pro speciální odvětví průmyslu.“ EGAP s vývozci této skupiny produktů uzavřel smlouvy za zhruba 180 miliard korun. Skladba této skupiny výrobků je velice pestrá – spadají pod ní například některé obráběcí stroje, zemědělská technika, ale také zařízení na výrobu textilu, potravinářské technologie či stroje na výrobu integrovaných obvodů.
Státní podpora strojírenského exportu ale nesměřuje pouze na velké společnosti a zakázky. Pomoci proniknout na trhy zejména třetích zemí potřebují i malé a střední firmy, které postrádají některé možnosti velkých korporací. „Za posledních jedenáct let EGAP uzavřel s vývozci z řad malých a středních firem pojistné kontrakty v hodnotě téměř 22 miliard korun. Právě podpora tohoto segmentu je pro nás jednou z priorit,“ dodává generální ředitel EGAP Jan Procházka.
Další prioritou je podpora exportu výsledků výzkumu a vývoje. Pojišťovna každoročně vybírá společně s Technologickou agenturou a dalšími subjekty osm až deset projektů, které se snaží komercializovat na světovém trhu. V současnosti má EGAP rozjednáno několik dalších projektů, které by mohl v rámci projektu podpory výzkumu a vývoje podpořit. „Jedná se o různá odvětví – alternativní pohony, čištění vody a vzduchu nebo materiálové inženýrství,“ přibližuje Jan Procházka. „Nejvíce rozpracován je projekt přestavby motorů lokomotiv z dieselového pohonu na CNG. Výzkum zastřešuje brněnská společnost Marat. V Česku tak nyní máme v podstatě jedinou funkční lokomotivu poháněnou CNG na světě a teď jde o to ji do toho světa dostat,“ dodává Procházka.
Vlastní vývoj a výzkum jsou pro úspěšnou budoucnost českého strojírenství a průmyslu vůbec klíčové. Z tohoto důvodu bude pro firmy ve strojírenství důležité včas naskočit na rozjíždějící se vlak již čtvrté průmyslové revoluce, která se nejčastěji označuje pojmem Průmysl 4.0.
České strojírenské firmy, pokud budou chtít zůstat na světových trzích konkurenceschopné, budou muset svou výrobu modernizovat a často i radikálně měnit. I tady je EGAP připraven prostřednictvím pojištění pomoci. „Nemáme sice projekt s nálepkou Průmysl 4.0, ale podporujeme jej tam, kde to má smysl – nejenom v rámci exportu výzkumu a vývoje, ale i u standardních obchodních případů,“ říká generální ředitel EGAP Jan Procházka. EGAP totiž vždy u všech žádostí o pojištění hodnotí jejich přínosy pro českou ekonomiku, včetně jejich přidané hodnoty. „A pokud si české firmy najdou na globálním trhu své místo v rámci dodávek do těchto nových továren, tak je samozřejmě rádi podpoříme,“ uzavírá Procházka.