Rumunsko

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická scéna v Rumunsku je historicky nestabilní a vyznačuje se relativně častými změnami vlády (od 02/2012 vydržel pouze jeden premiér ve funkci déle než 3 roky). Od 11/2021 vládne koalice středopravé PNL a středolevé PSD (do 06/2023 společně s UDMR), kterou lze zatím považovat za relativně stabilní. Součástí dohody mezi PSD a PNL je systém rotace předsedů vlády po 18 měsících, od 06/2023 tak funkci premiéra zastává Marcel Ciolacu ze sociálně demokratické PSD, který na postu předsedy vlády vystřídal Nicolae Ciucă z PNL. Očekáváme, že se vládě podaří dosloužit funkční období do parlamentních voleb plánovaných na 11/2024. Země aktuálně čelí zvýšenému geopolitickému riziku vzhledem k ruské invazi na Ukrajinu, se kterou Rumunsko sousedí. Klíčovou garanci národní bezpečnosti však představuje členství Rumunska v NATO. Mezi hlavní problémy Rumunska patří nízká úroveň infrastruktury, korupce, odliv vzdělané pracovní síly a stárnoucí populace.

Rumunsko je z hlediska výše nominálního HDP středně velká ekonomika, ovšem dle příjmů HDP na základě parity kupní síly patří spíše mezi chudší země v regionu. Ekonomiku sužuje nízká úroveň příjmů, která však poměrně rychle roste. Hospodářství je relativně dobře diverzifikované, přičemž největší sektory představují obchod, doprava a cestovní ruch a průmysl a výroba. Rumunsko disponuje poměrně rozsáhlým přírodním bohatstvím (úrodná zemědělská půda, zásoby ropy a zemního plynu, ložiska uranu, rozsáhlé zásoby dřeva) a velkým hydroenergetickým potenciálem. Ani ložiska ropy a zemního plynu však nezabránila zpomalení hospodářského růstu v důsledku energetické krize a růstu životních nákladů v roce 2023. Hospodářský růst tak v roce 2023 dosahoval pouze asi 2 % HDP, přičemž v předchozích letech se pohyboval kolem 5 %. V roce 2024 i dalších letech se nicméně opět očekává zrychlení hospodářského růstu na 3 až 4 % HDP ročně. Dlouhodobý růstový potenciál a podporu investic by mělo podpořit navýšení finančních prostředků z EU. V rámci programu RRF byly Rumunsku (po revizi v 12/2023) přiděleny finanční prostředky ve výši 28,5 mld. EUR, resp. cca 9 % HDP za rok 2023. Tyto prostředky jsou však spojeny s reformami, tudíž záleží, do jaké míry bude země schopná plnit kritéria čerpání. Do 11/2023 se Rumunsku podařilo načerpat 9,08 mld. EUR.

   Vládní dluhové zatížení se vlivem pandemie COVID-19 meziročně zvýšilo z 35 % HDP na 47 % HDP v roce 2020. Do konce roku 2024 se vládní dluh pravděpodobně zvýší na 50 % HDP a dále mírně poroste zřejmě i v dalších letech. Slabinou vládního dluhu je skutečnost, že je více než polovina vládního dluhu denominována v cizí měně (především v eurech) a zároveň více než polovina vládního dluhu je v držení nerezidentů. Pozitivní je na druhou stranu dlouhá průměrná doba splatnosti vládního dluhu (více než 7 let) a finanční podpora ze strany EU v rámci již zmíněného programu RRF. Cílem vlády je postupně konsolidovat vládní finance a snížit deficit vládního rozpočtu pod 3 % HDP. Ke snížení tlaku na vládní finance by v dlouhodobém měřítku měla přispět i komplexní reforma důchodového systému přijatá v 11/2023 (a to navzdory skutečnosti, že krátkodobě tato reforma vládní finance naopak více zatíží).

Aktualizováno k: 16.4.2024
Barometr rizik EGAP: 
C
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Integrace v rámci EU

Dobrý střednědobý růstový potenciál země

Relativně nízké vládní zadlužení

Slabé stránky: 

Časté změny vlád

Nerozvinutá infrastruktura v rurálních oblastech

Odliv vzdělané pracovní síly

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz




Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Nominální HDP (mld. USD)1701930190200178185210243252252287296351-
Nominální HDP/obyv. (USD)8 3079 47209 4279 9688 9289 36010 69212 48212 99713 101----
Inflace (%)6,095,793,333,981,07-0,59-1,541,344,633,832,635,0513,8010,40-
Celkový objem importu (% HDP)38,3141,0340,8941,1541,9042,1743,4844,8244,9944,2941,1646,1350,2643,94-
Celkový objem exportu (% HDP)31,6435,2435,7140,2541,4841,3542,4242,3341,5040,0836,7640,4843,3639,15-
Míra nezaměstnanosti (%)9,039,098,698,998,598,3945 329,006,0945 778,004,896,085,615,635,57-
Počet obyvatel (mil.)20,4720,3420,2320,1320,0419,9319,8019,6519,5119,3619,24----
Celkové vládní příjmy (% HDP)32,3832,5432,3233,6934,2535,4732,4531,0731,6431,9032,4332,7733,9733,58-
Celkové vládní výdaje (% HDP)35,6534,7133,2133,1333,0932,6633,2532,9233,7534,6839,1337,8338,1037,02-
Saldo vládního rozpočtu (% HDP)-3,27-2,17-0,890,551,162,80-0,80-1,86-2,11-2,78-6,69-5,05-4,13-3,44-
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP)-7,49-6,79-1 944 891,51-4,25-4,42-5,06-5,76-6,92-7,40-7,93-8,60-9,52-11,34-8,93-
Měnový kurz (DM/USD, průměr období)3,183,051 016 166,003,333,354,014,064,053,944,244,244,164,694,57-


Legenda