Keňa
Stručný politický a ekonomický přehled:
Po politicky i společensky turbulentním období na přelomu let 2007/2008 Keňa procházela procesem společenské stabilizace. Každé volby v Keni stále znamenají zvýšené riziko. Poslední volby v srpnu 2022 však proběhly relativně pokojně, a to navzdory těsnému výsledku. Nová vláda prezidenta Wiliama Ruta má v parlamentu většinu a je více nakloněna fiskální konsolidaci a plnění reforem za pomoci programu MMF. Zásadním rizikem je ovšem nedávná eskalace sociálního napětí, která zamezila nezbytné fiskální konsolidaci na příjmové straně rozpočtu. Riziko protestů pokračuje, i když se omezilo razantním postupem bezpečnostních složek a změnami ve vládě, včetně angažmá členů nejsilnější opoziční strany.
Ekonomika je největší v regionu východní Afriky a patří i mezi největší ekonomiky subsaharské Afriky. Hospodářství je zároveň dostatečně diverzifikované, prokázalo značnou odolnost proti externím šokům a dlouhodobě vykazuje stabilní růst HDP průměrně 5 % ročně. Rychlejšímu růstu brání zejména slabé instituce, nedostatečná infrastruktura, korupce, slabá efektivita vlády, riziko terorismu a překážky mezinárodního obchodu. Potenciál je v rozvoji domácí průmyslové báze, ne příliš sofistikovaném zemědělství, těžebním a ropném sektoru a samozřejmě službách. Nemalé devizové příjmy má ekonomika z turismu a remitencí. Rozvoj dopravy by měl pomoci zúročovat výhody dobré geografické polohy a posilovat pozici regionálního dopravního uzlu. Také finanční služby a ICT sektor patří k nejrozvinutějším v regionu, i když rozvoj finančního sektoru může zpomalit opětovné zařazení Keni na šedý seznam FATF v únoru 2024.
V roce 2023 se výše vládního dluhu Keni vyšplhala na 71 % HDP. Ještě v roce 2014 přitom dosahoval vládní dluh pouze 47 % HDP. Desetiletá vláda předchozího prezidenta Kenyatty nedokázala rostoucí vládní dluh a dluhovou službu stabilizovat, a to ani v relativně příznivých před-pandemických letech. Razantní fiskální konsolidace je (v podmínkách pokračujících externích šoků v podobě konfliktu na Ukrajině a vyšších cen energií, potravin i hnojiv, globálně vysokých úrokových sazeb a slabšího růstu světové ekonomiky) nutností. Placené úroky kolem 30 % rozpočtových příjmů patří globálně mezi nejvyšší. Vláda čelí od března 2023 nižší poptávce po domácím suverénním dluhu, který se v posledním roce dále prodražuje, a výzvou bude také refinancování vysokých splátek externího dluhu v nadcházejících letech. Likvidita vlády zůstává napjatá a vláda má omezené možnosti čelit případným dalším externím šokům. Keňa má relativně dobré vztahy s mezinárodním společenstvím a mezinárodní instituce v čele s MMF i SB jí v aktuálně nelehkých časech zásadně pomáhají, podstatně navyšují úvěry, prodlužují stávající reformní programy a jejich financování pomáhá s refinancováním většiny nadcházejících splátek externího vládního dluhu. Nezbytný je pro dl. udržitelnost veřejného dluhu reálný a důvěryhodný plán fiskální konsolidace a schopnost vlády jej prosazovat při aktuálně vysokých sociálních rizicích.
Aktualizováno k: 18.9.2024
OECD:
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ke
Silné stránky:
diverzifikovaná, rychle rostoucí a odolná ekonomika
nerostné bohatství a rozvoj těžby a ropného sektoru
úrodná půda
geografická poloha
plnění doporučení MMF
lidský kapitál
Slabé stránky:
dlouhodobě rostoucí vládní zadlužení a vysoká dluhová služba
napjatá likvidita vládních financí
závislost na zemědělství a klimatických podmínkách
dlouhodobě výrazněji neroste podíl exportu na HDP
bezpěčnostní situace a hrozba teroristických útoků ze strany Al-Shabaab
slabé instituce
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 45 | 47 | 56 | 62 | 68 | 70 | 75 | 82 | 92 | 100 | 101 | 110 | 114 | - | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 1 080 | 1 085 | 1 272 | 1 355 | 1 462 | 1 465 | 1 525 | 1 634 | 1 794 | 1 909 | 1 872 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 3,96 | 14,02 | 9,38 | 5,72 | 6,88 | 6,58 | 6,30 | 8,01 | 4,69 | 5,24 | 5,41 | 6,11 | 7,66 | 7,67 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 2,76 | 5,01 | 5,69 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 42,03 | 43,18 | 44,34 | 45,52 | 46,70 | 47,88 | 49,05 | 50,22 | 51,39 | 52,57 | 53,77 | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | 0,00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 79,23 | 88,81 | 84,53 | 86,12 | 87,92 | 98,18 | 101,50 | 103,41 | 101,30 | 101,99 | 106,45 | 109,64 | 117,87 | 139,85 | - |
