Honduras
Stručný politický a ekonomický přehled:
Politická situace v Hondurasu je dlouhodobě poměrně komplikovaná, země si v minulosti prošla autoritářským i vojenským režimem, transformace k demokracii probíhá od 80. let 20. století, přesto i v nedávné politické historii opět došlo k převratu (2009) nebo manipulaci voleb a následnému pouličnímu násilí (r. 2017). Poslední prezidentské volby v 12/2021 s jasným náskokem vyhrála Xiomara Castro za opoziční levicovou LIBRE, která tak ukončila 12letou vládu pravicové PN spojovanou s mnoha korupčními skandály i s napojením na drogové kartely. Hlavní agenda prezidentky Castro spočívá v rozšíření role státu v ekonomice a zvýšení sociálních výdajů, ke schválení své agendy však potřebuje podporu opozice. Vztahy s opozicí jsou nicméně značně napjaté a často natolik vyhrocené, že dochází k politické paralýze. Neschopnost prosadit vlastní agendu prezidentka řeší stále častějším uchylováním se k populistickým a autoritářským taktikám a vynucováním politiky pomocí neregulérních postupů. Lze proto očekávat, že opozice znásobí své úsilí odstranit prezidentku Castro z úřadu, ať už legálními cestami nebo s vojenskou podporu, podobně jako v případě jejího manžela Manuela Zelaya v roce 2009. Dalším palčivým politickým problémem v Hondurasu již od přelomu 80./90. let 20. stol. je extrémně vysoká úroveň násilné trestné činnosti spojené s gangy a s přepravou kokainu z Jižní Ameriky do USA.
Ekonomika Hondurasu je poměrně malá, chudá a silně provázaná s ekonomikou USA. Z USA pochází většina přímých zahraničních investic do Hondurasu (asi 2/3) i většina zahraničních remitencí (v USA žije asi milion Hondurasanů), do USA naopak míří téměř polovina honduraského exportu. Za stávající honduraské vlády dochází k ochlazení vztahů mezi USA a Hondurasem, přesto lze očekávat, že spolupráce Hondurasu a USA bude i nadále pokračovat. Honduraská ekonomika je velmi citlivá na vnější šoky, přesto jde o dlouhodobě rostoucí ekonomiku (kontinuálně od roku 2010 kromě výkyvu v roce 2020 v důsledku pandemie). Hospodářský růst by se měl v roce 2024 i dalších letech pohybovat kolem 3 % až 4 % HDP, přesto budoucí rychlost hospodářského růstu ohrožuje několik faktorů, zejména vývoj na domácí politické scéně a nepředvídatelnost vládní politiky, dále hospodářský a politický vývoj v USA a v neposlední řadě také silná náchylnost Hondurasu k přírodním katastrofám a různým klimatickým šokům. Podle MMF vedly přírodní katastrofy v letech 1960-2022 k průměrným ztrátám na úrovni 6,3 % HDP ročně.
Dlouhodobě velmi významným faktorem honduraské ekonomiky jsou remitence, které v roce 2022 dosahovaly dle dat Světové banky asi 26,8 % HDP a 36 % devizových příjmů. Mezi nejdůležitější hospodářské sektory patří především finanční sektor (asi 23 % HDP), textilní průmysl (asi 20 % HDP) a zemědělství (asi 12 % HDP). Příležitosti pro honduraskou ekonomiku se nachází zejména v rozvoji turismu a energetického sektoru (výroba elektřiny pomocí obnovitelných zdrojů).
Fiskální pozice vlády zůstává navzdory aktuální expanzivní fiskální politice vlády relativně silná. V dlouhodobém měřítku je vládní fiskální politika poměrně obezřetná a deficit vládního rozpočtu je dlouhodobě nižší než reálný růst HDP (kontinuálně od roku 2014, kromě roku 2020). Vládní dluh v poměru k HDP je středně vysoký, v roce 2023 dosahoval asi 51 % HDP a na podobné úrovni by se měl pohybovat i v letech 2024 a 2025. Ačkoliv je velká část honduraského dluhu denominována v zahraničních měnách, cenová dostupnost dluhu Hondurasu je velmi příznivá. Velkým pozitivem je probíhající program MMF, který byl spuštěn v 09/2023 a v jehož rámci může Honduras načerpat finanční prostředky v celkové výši 822 mil. USD. Naopak hlavní slabinou finanční situace Hondurasu je nízká úroveň ekonomického rozvoje, slabý institucionální rámec a závislost domácí spotřeby na přílivu zahraničních remitencí. Další fiskální riziko plyne také ze ztrátové klíčové energetické firmy ENEE (Empresa Nacional de Energia Electrica) a ze zranitelnosti země vůči extrémním změnám klimatických podmínek souvisejících s El Niñem, hurikány či tropickými bouřemi a potenciálními náklady na rekonstrukci. Také politická nestabilita a prudké změny vládní politiky s sebou nesou fiskální riziko.
Aktualizováno k: 14.3.2024
OECD:
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
hn
Silné stránky:
Blízkost a dlouhodobě silné vazby s USA
Udržitelný středně vysoký vládní dluh
Relativně velký a zdravý bankovní systém
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů
Slabé stránky:
Komplikovaná politická situace
Špatná bezpečnostní situace a vliv gangů
Rozsáhlá emigrace kvůli nedostatku pracovních příležitostí
Klimatické změny a hurikány
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 16 | 18 | 19 | 18 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 23 | 28 | 31 | 34 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 1 904 | 2 088 | 2 144 | 2 103 | 2 206 | 2 302 | 2 343 | 2 454 | 2 510 | 2 553 | 2 358 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 4,70 | 6,76 | 5,20 | 5,16 | 6,13 | 3,16 | 2,72 | 3,93 | 4,35 | 4,37 | 3,47 | 4,48 | 9,09 | 6,66 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 63,68 | 70,96 | 70,29 | 68,36 | 65,41 | 62,10 | 57,10 | 58,72 | 62,10 | 59,24 | 52,13 | 64,01 | 70,26 | 60,94 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 45,76 | 51,26 | 50,90 | 47,94 | 47,56 | 45,17 | 42,71 | 43,09 | 41,45 | 40,22 | 35,88 | 39,37 | 42,44 | 37,01 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 4,12 | 4,48 | 3,76 | 5,65 | 7,08 | 6,15 | 6,73 | 5,53 | 5,62 | 5,55 | 10,68 | 34 516,00 | 8,77 | 6,07 | - |
Počet obyvatel (mil.) | 8,32 | 8,48 | 8,64 | 8,80 | 8,96 | 9,11 | 9,27 | 9,43 | 9,59 | 9,75 | 9,90 | - | - | - | - |
Celkové vládní příjmy (% HDP) | 281,05 | 264,19 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Celkové vládní výdaje (% HDP) | 234,50 | 218,55 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | 46,55 | 45,65 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo běžného účtu platební bilance (% HDP) | -23,83 | -24,72 | -22,67 | -24,16 | -22,41 | -22,25 | -19,46 | -18,21 | -22,34 | -20,66 | -16,41 | -24,18 | -26,00 | -24,29 | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 18,90 | 18,92 | 19,50 | 20,35 | 20,99 | 21,95 | 22,84 | 23,49 | 23,90 | 24,51 | 24,58 | 24,02 | 24,49 | 24,60 | - |
