Spojené arabské emiráty
Stručný politický a ekonomický přehled:
Prezident Spojených Arabských Emirátů Sheikh Mohammed bin Zayed al-Nahyan bude pokračovat v dosavadní hosp. politice s prioritami na ekonomickou diversifikaci a na budování širších diplomatických a mezinárodních komerčních vztahů. Politický model je zavedený a stabilní. Štědrý sociální systém pomůže zachovat sociální stabilitu. Ekonomika je již více diversifikovaná než u konkurentů v regionu (Saúdská Arábie, Kuvajt, Katar apod.). Ropa je stále dominantní z hlediska vládních příjmů, ale turismus, služby a logistika nabývají na významu. SAE se snaží více sbližovat se západními a asijskými trhy, aby si udržely svou komerční atraktivitu ve srovnání s regionálními konkurenty. Navzdory strategickému partnerství s USA, které dále posílí pod současným prezidentem USA Trumpem, si zachová silné vazby na Rusko, Čínu a Indii. Produkce ropy se bude v nejbližších letech zvyšovat, i když relativně pomalým tempem s ohledem na slabší globální poptávku.
Aktualizováno k: 11.2.2025
OECD:
2
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ae
Silné stránky:
rozsáhlé nerostné bohatství
politická stabilita, štědrý sociální systém
pokračující snaha o diversifikaci ekonomiky
značné finanční rezervy
Slabé stránky:
závislost na ropě
geopolitická rizika
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Nominální HDP (mld. USD) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
Nominální HDP/obyv. (USD) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - |
Inflace (%) | 0,88 | 0,88 | 0,66 | 1,10 | 2,35 | 4,07 | 1,62 | 1,97 | 3,07 | -1,93 | -2,08 | 0,18 | 5,29 | 1,63 | - |
Celkový objem importu (% HDP) | 59,50 | 59,85 | 62,34 | 63,09 | 66,44 | 72,65 | 73,31 | 73,07 | 65,93 | 73,21 | 85,05 | 83,71 | 85,13 | 93,72 | - |
Celkový objem exportu (% HDP) | 79,39 | 87,54 | 97,63 | 98,01 | 97,25 | 96,83 | 97,66 | 97,85 | 93,72 | 96,86 | 100,23 | 102,40 | 103,81 | 108,61 | - |
Míra nezaměstnanosti (%) | 23 377,00 | 2,46 | 2,24 | 2,33 | 4,29 | 3,11 | 2,87 | 2,15 | - | - | - | - | - | - | - |
Počet obyvatel (mil.) | 8,55 | 8,95 | 9,14 | 9,20 | 9,21 | 9,26 | 9,36 | 9,49 | 9,63 | 9,77 | 9,89 | - | - | - | - |
Celkové vládní příjmy (% HDP) | 34,40 | 31,10 | 26,95 | 19,14 | 26,29 | 29,17 | 31,15 | 32,59 | 23,63 | 31,23 | - | - | - | - | - |
Celkové vládní výdaje (% HDP) | 26,92 | 25,68 | 26,53 | 22,81 | 25,39 | 26,61 | 28,27 | 26,58 | 22,52 | 25,33 | - | - | - | - | - |
Saldo vládního rozpočtu (% HDP) | 7,48 | 5,42 | 0,42 | -3,68 | 0,89 | 2,55 | 2,89 | 6,01 | 1,11 | 5,90 | - | - | - | - | - |
Měnový kurz (DM/USD, průměr období) | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | 1 762 356,00 | - |
