Peru

Stručný politický a ekonomický přehled: 

          V Peru je zavedený prezidentský systém. Poslední volby v roce 2021 nečekaně vyhrála nově založená levicová strana v čele s Pedrem Castillou, který se stal prezidentem. Jeho krajně levicová politika se střetávala se soukromým sektorem, politické prostředí se rapidně zhoršilo, snížily se investice. Jednokomorový kongres s převládajícími středo-pravicovými stranami se ho snažil odvolat, což se mu podařilo až v prosinci 2022 poté, co se prezident neúspěšně pokusil o převrat. Jeho příznivci vyšli do ulic a Peru zažilo největší politickou a sociální krizi za několik dekád. Protesty byly relativně tvrdě potlačeny. Prezidentkou se stala do té doby vice-prezidentka Dina Boluarte, která směřovala k předčasným volbám, ale nakonec získala neformální podporu středo-pravicových stran v Kongresu a ohlásila snahu dokončit mandát až do 07/2026. Oblíbenost prezidentky a kongresu patří v Latinské Americe mezi nejnižší, většina obyvatel si pořád přeje předčasné volby.  Prezidentka se snaží o zlepšení pošramocených vztahů mezi kongresem a vládou, ale její úloha není jednoduchá, vše musí individuálně vyjednávat se stranami s různými zájmy. Politický systém se zdá být systémově rizikový, protože pouští do kongresu velký počet stran a vítězná strana má zpravidla minoritu a slabou akceschopnost. Polarizující se politika a společnost představuje v dlouhodobějším výhledu nemalá rizika politické paralýzy, populismu apod. Možnou pozitivní změnou je změna ústavy v 03/2024, která po více než 30 letech znovuzavádí Senát a umožňuje znovuzvolení kongresmanů a senátorů. Případné pozitivní hodnocení změny ústavy na politický systém bude závislé na praktické implementaci po volbách v 04/2026.

        Peru je středně velkou ekonomikou s regionálně průměrným HDP na hlavu. Rozvoji zásadně pomohlo před-covidové atraktivní a predikovatelné podnikatelské prostředí, příliv investic a těžba. Peru je globálně jedním z hlavních vývozců mědi. Vyváží také zlato a zemědělské produkty. Je atraktivní pro turismus. Má vyspělé ekonomické instituce, včetně nezávislé centrální banky. Naopak politické instituce jsou plné korupce, byrokracie, střetů a neefektivity. Politika a politická nejistota i protesty obyvatel mají významný negativní vliv na ekonomiku a snížení ekonomického potenciálu pod 3 % růstu ročně. Případná eskalace sociálního a politického napětí by mohla mít negativní vliv na ekonomiku, stejně jakotomu bylo na přelomu let 2022 a 2023. Ekonomiku mohou brzdit také výraznější projevy klimatického jevu El Niňo a související sucha a záplavy.

                Finanční bilance vlády je velmi dobrá. Veřejné zadlužení na úrovni 34 % HDP patří mezi nejnižší v Latinské Americe. Deficity bývají mírné, rozpočtová politika obezřetná. Placené úroky činí jen cca 8 % rozpočtových příjmů. Centrální banka již v létě 2023 zahájila proces snižování úrokových sazeb s ohledem na zvolňující inflaci. Běžný účet je v mírném přebytku, pozitivně ho ovlivňuje vývoz těžených nerostů, zemědělských produktů či turismus. Naopak zvýšené ceny ropy mají negativní dopad. Devizové rezervy jsou vysoké a ke krytí menších externích šoků plně postačují.

Aktualizováno k: 5.2.2025
Barometr rizik EGAP: 
C
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

nerostné bohatství

silná fiskální bilance vlády

vyspělé ekonomické instituce

vysoké devizové rezervy

Slabé stránky: 

politická polarizace a fragmentace, populismus

slabé politické instituce, protesty obyvatel

rozsáhlá šedá ekonomika

závislost na vývozu komodit

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda