Keňa

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Po politicky i společensky turbulentním období na přelomu let 2007/2008 Keňa procházela procesem společenské stabilizace. Každé volby v Keni stále znamenají zvýšené riziko. Poslední volby v srpnu 2022 však proběhly relativně pokojně, a to navzdory těsnému výsledku. Nová vláda prezidenta Wiliama Ruta má v parlamentu většinu a je více nakloněna fiskální konsolidaci a plnění reforem za pomoci programu MMF. Zásadním rizikem je ovšem nedávná eskalace sociálního napětí, která zamezila nezbytné fiskální konsolidaci na příjmové straně rozpočtu. Riziko protestů pokračuje, i když se omezilo razantním postupem bezpečnostních složek a změnami ve vládě, včetně angažmá členů nejsilnější opoziční strany.

                Ekonomika je největší v regionu východní Afriky a patří i mezi největší ekonomiky subsaharské Afriky. Hospodářství je zároveň dostatečně diverzifikované, prokázalo značnou odolnost proti externím šokům a dlouhodobě vykazuje stabilní růst HDP průměrně 5 % ročně. Rychlejšímu růstu brání zejména slabé instituce, nedostatečná infrastruktura, korupce, slabá efektivita vlády, riziko terorismu a překážky mezinárodního obchodu. Potenciál je v rozvoji domácí průmyslové báze, ne příliš sofistikovaném zemědělství, těžebním a ropném sektoru a samozřejmě službách. Nemalé devizové příjmy má ekonomika z turismu a remitencí. Rozvoj dopravy by měl pomoci zúročovat výhody dobré geografické polohy a posilovat pozici regionálního dopravního uzlu. Také finanční služby a ICT sektor patří k nejrozvinutějším v regionu, i když rozvoj finančního sektoru může zpomalit opětovné zařazení Keni na šedý seznam FATF v únoru 2024.

V roce 2023 se výše vládního dluhu Keni vyšplhala na 71 % HDP. Ještě v roce 2014 přitom dosahoval vládní dluh pouze 47 % HDP. Desetiletá vláda předchozího prezidenta Kenyatty nedokázala rostoucí vládní dluh a dluhovou službu stabilizovat, a to ani v relativně příznivých před-pandemických letech. Razantní fiskální konsolidace je (v podmínkách pokračujících externích šoků v podobě konfliktu na Ukrajině a vyšších cen energií, potravin i hnojiv, globálně vysokých úrokových sazeb a slabšího růstu světové ekonomiky) nutností. Placené úroky kolem 30 % rozpočtových příjmů patří globálně mezi nejvyšší. Vláda čelí od března 2023 nižší poptávce po domácím suverénním dluhu, který se v posledním roce dále prodražuje, a výzvou bude také refinancování vysokých splátek externího dluhu v nadcházejících letech. Likvidita vlády zůstává napjatá a vláda má omezené možnosti čelit případným dalším externím šokům. Keňa má relativně dobré vztahy s mezinárodním společenstvím a mezinárodní instituce v čele s MMF i SB jí v aktuálně nelehkých časech zásadně pomáhají, podstatně navyšují úvěry, prodlužují stávající reformní programy a jejich financování pomáhá s refinancováním většiny nadcházejících splátek externího vládního dluhu. Nezbytný je pro dl. udržitelnost veřejného dluhu reálný a důvěryhodný plán fiskální konsolidace a schopnost vlády jej prosazovat při aktuálně vysokých sociálních rizicích.

Aktualizováno k: 18.9.2024
Barometr rizik EGAP: 
F
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
7
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

diverzifikovaná, rychle rostoucí a odolná ekonomika

nerostné bohatství a rozvoj těžby a ropného sektoru

úrodná půda

geografická poloha

plnění doporučení MMF

lidský kapitál

Slabé stránky: 

dlouhodobě rostoucí vládní zadlužení a vysoká dluhová služba

napjatá likvidita vládních financí

závislost na zemědělství a klimatických podmínkách

dlouhodobě výrazněji neroste podíl exportu na HDP

bezpěčnostní situace a hrozba teroristických útoků ze strany Al-Shabaab

slabé instituce

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda