Indie

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická situace v Indii je poměrně stabilní. V čele země stojí od roku 2014 premiér Narendra Modi, který v posledních parlamentních volbách konaných v květnu a červnu 2024 obhájil svou pozici a nastoupil třetí funkční období. Modiho vláda je stabilní, nicméně oproti výsledku voleb z let 2014 a 2019 došlo k oslabení Modiho politické strany BJP, která nadále není sama schopna zajistit většinu. Koaliční vláda National Democratic Alliance nicméně disponuje pohodlnou většinou dostačující k přijetí klíčové legislativy. Modiho vláda má pozitivní přístup k zahraničním investicím a riziko nedodržení kontraktů se zahraničními investory je na nízké úrovni. Největším rizikem podnikatelského prostředí je zejména korupce, nadbytečná byrokracie a roztříštěnost obyvatelstva mezi různé náboženské, etnické nebo sociální skupiny.

Indická ekonomika je dostatečně diverzifikovaná, má velký potenciál růstu a patří mezi největší ekonomiky světa. To dokládá i rychlý hospodářský růst (s výjimkou covidového roku 2020). Indie má také jeden z nejrychleji rostoucích sektorů služeb, který je zároveň největším sektorem indického hospodářství (tvoří necelou polovinu HDP). V současné době se Indie snaží využít rozšiřující se diverzifikace výroby mimo Čínu. Indie momentálně těží také ze své neutrality v mezinárodních vztazích, protože se dosud jako jediná země G20 nevymezila vůči ruskému vpádu na Ukrajinu, a nadále od Ruska nakupuje především hnojiva, zbraně a ropu. Mezi největší úskalí indické ekonomiky patří zejména slabá infrastruktura, nízký HDP na obyvatele či zranitelnost vůči změnám klimatu.

Důsledkem přetrvávajících fiskálních deficitů země je vysoké vládní zadlužení. V roce 2023 dosáhl tento ukazatel hodnoty 83 % HDP a předpokládá se, že se výše vládního dluhu na úrovni kolem 80 % HDP bude stabilizovat i v dalších letech. Hlavní slabinou vládních financí jsou vysoké výdaje na úhradu úroků, které spotřebovávají přibližně čtvrtinu vládních příjmů. Pozitivní je naopak složení dluhu, jenž je tvořen závazky s dlouhou průměrnou splatností a zároveň je z více než 90 % držen domácími institucemi v místní měně. Pozitivní je také výše devizových rezerv, která je dostatečná k pokrytí nadcházejících přeshraničních plateb a patří mezi nejvyšší na světě.

Aktualizováno k: 5.10.2024
Barometr rizik EGAP: 
B
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
3
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

stabilní politická situace

velikost a diverzifikace ekonomiky

dostatek devizových rezerv

velikost populace a dostatek vzdělané pracovní síly

silná domácí poptávka

Slabé stránky: 

vysoké vládní zadlužení

relativně nízký HDP na hlavu

nízké rozpočtové příjmy

slabá infrastruktura

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda