Honduras

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Politická situace v Hondurasu je dlouhodobě poměrně komplikovaná, země si v minulosti prošla autoritářským i vojenským režimem, transformace k demokracii probíhá od 80. let 20. století, přesto i v nedávné politické historii opět došlo k převratu (2009) nebo manipulaci voleb a následnému pouličnímu násilí (r. 2017). Poslední prezidentské volby v 12/2021 s jasným náskokem vyhrála Xiomara Castro za opoziční levicovou LIBRE, která tak ukončila 12letou vládu pravicové PN spojovanou s mnoha korupčními skandály i s napojením na drogové kartely. Hlavní agenda prezidentky Castro spočívá v rozšíření role státu v ekonomice a zvýšení sociálních výdajů, ke schválení své agendy však potřebuje podporu opozice. Vztahy s opozicí jsou nicméně značně napjaté a často natolik vyhrocené, že dochází k politické paralýze. Neschopnost prosadit vlastní agendu prezidentka řeší stále častějším uchylováním se k populistickým a autoritářským taktikám a vynucováním politiky pomocí neregulérních postupů. Lze proto očekávat, že opozice znásobí své úsilí odstranit prezidentku Castro z úřadu, ať už legálními cestami nebo s vojenskou podporu, podobně jako v případě jejího manžela Manuela Zelaya v roce 2009. Dalším palčivým politickým problémem v Hondurasu již od přelomu 80./90. let 20. stol. je extrémně vysoká úroveň násilné trestné činnosti spojené s gangy a s přepravou kokainu z Jižní Ameriky do USA.

               Ekonomika Hondurasu je poměrně malá, chudá a silně provázaná s ekonomikou USA. Z USA pochází většina přímých zahraničních investic do Hondurasu (asi 2/3) i většina zahraničních remitencí (v USA žije asi milion Hondurasanů), do USA naopak míří téměř polovina honduraského exportu. Za stávající honduraské vlády dochází k ochlazení vztahů mezi USA a Hondurasem, přesto lze očekávat, že spolupráce Hondurasu a USA bude i nadále pokračovat. Honduraská ekonomika je velmi citlivá na vnější šoky, přesto jde o dlouhodobě rostoucí ekonomiku (kontinuálně od roku 2010 kromě výkyvu v roce 2020 v důsledku pandemie). Hospodářský růst by se měl v roce 2024 i dalších letech pohybovat kolem 3 % až 4 % HDP, přesto budoucí rychlost hospodářského růstu ohrožuje několik faktorů, zejména vývoj na domácí politické scéně a nepředvídatelnost vládní politiky, dále hospodářský a politický vývoj v USA a v neposlední řadě také silná náchylnost Hondurasu k přírodním katastrofám a různým klimatickým šokům. Podle MMF vedly přírodní katastrofy v letech 1960-2022 k průměrným ztrátám na úrovni 6,3 % HDP ročně.

Dlouhodobě velmi významným faktorem honduraské ekonomiky jsou remitence, které v roce 2022 dosahovaly dle dat Světové banky asi 26,8 % HDP a 36 % devizových příjmů. Mezi nejdůležitější hospodářské sektory patří především finanční sektor (asi 23 % HDP), textilní průmysl (asi 20 % HDP) a zemědělství (asi 12 % HDP). Příležitosti pro honduraskou ekonomiku se nachází zejména v rozvoji turismu a energetického sektoru (výroba elektřiny pomocí obnovitelných zdrojů).

Fiskální pozice vlády zůstává navzdory aktuální expanzivní fiskální politice vlády relativně silná. V dlouhodobém měřítku je vládní fiskální politika poměrně obezřetná a deficit vládního rozpočtu je dlouhodobě nižší než reálný růst HDP (kontinuálně od roku 2014, kromě roku 2020). Vládní dluh v poměru k HDP je středně vysoký, v roce 2023 dosahoval asi 51 % HDP a na podobné úrovni by se měl pohybovat i v letech 2024 a 2025. Ačkoliv je velká část honduraského dluhu denominována v zahraničních měnách, cenová dostupnost dluhu Hondurasu je velmi příznivá. Velkým pozitivem je probíhající program MMF, který byl spuštěn v 09/2023 a v jehož rámci může Honduras načerpat finanční prostředky v celkové výši 822 mil. USD. Naopak hlavní slabinou finanční situace Hondurasu je nízká úroveň ekonomického rozvoje, slabý institucionální rámec a závislost domácí spotřeby na přílivu zahraničních remitencí. Další fiskální riziko plyne také ze ztrátové klíčové energetické firmy ENEE (Empresa Nacional de Energia Electrica) a ze zranitelnosti země vůči extrémním změnám klimatických podmínek souvisejících s El Niñem, hurikány či tropickými bouřemi a potenciálními náklady na rekonstrukci. Také politická nestabilita a prudké změny vládní politiky s sebou nesou fiskální riziko.

Aktualizováno k: 14.3.2024
Barometr rizik EGAP: 
E
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

Blízkost a dlouhodobě silné vazby s USA

Udržitelný středně vysoký vládní dluh

Relativně velký a zdravý bankovní systém

Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů

Slabé stránky: 

Komplikovaná politická situace

Špatná bezpečnostní situace a vliv gangů

Rozsáhlá emigrace kvůli nedostatku pracovních příležitostí

Klimatické změny a hurikány

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda