Ekvádor
Stručný politický a ekonomický přehled:
Prezidentem je od listopadu 2023 Daniel Noboa ze středopravicové strany Accion Democrática National (ADN). President zůstává relativně oblíbený i přes nedávný pokles popularity v průzkumech veřejného mínění. Popularitu si získal zejm. díky ostrému postoji ke zločinu. Aktuální president má dobré šance na znovuzvolení u příležitosti příštích všeobecných voleb konaných v únoru 2025. Přes výše uvedené přetrvává riziko politické nestability, která se bude stupňovat s blížícími se volbami (Ekvádor je zemí, která politickou nestabilitou trpí dlouhodobě). Důvodem je tlak na vyřešení dlouhotrvajících hospodářsko-politických, bezpečnostních a sociálních výzev. Presidentova schopnost prosazovat své politické zájmy se snížila poté, co se v dubnu 2024 zhroutila pragmatická legislativní aliance ADN s levicovou stranou Revolución Ciudadana (RC) a konzervativní stranou Partido Social Cristiano (PSC). Stalo se tak, jelikož president nařídil provedení razie na mexické ambasádě za účelem zatčení Jorge Glase - bývalého vicepresidenta z RC, což vedlo k ukončení vzájemné spolupráce a ochlazení diplomatických vztahů s Mexikem. Tím je ohrožen pokrok v reformním programu. Rovněž tlaky různých sociálních skupin mohou omezit tempo implementace účinných reforem a přispět k politické nestabilitě. Respekt z blížících se voleb může povzbudit také opozici k přijetí nepřátelštějšího a populistického postoje, který by měl negativní vliv na politickou atmosféru a stabilitu v zemi. V zemi je tristní bezpečnostní situace (spojená dokonce s vyhlášením výjimečného stavu v lednu 2024) i kvalita institucí.
Ekvádor je v globálním měřítku poměrně malou ekonomikou se slabým a nestabilním hospodářským růstem. Reálný HDP se za rok 2023 zvýšil meziročně o 2,4 % a pro rok 2024 se očekává růst v rozmezí od 0,2 % do 1,9 %. Slabý růst je dán nízkou konkurenceschopností ekonomiky, její malou mírou diversifikace (závislostí na těžbě ropy), nedostatkem zahraničních investic, strukturálními problémy, a politickou nestabilitou spolu s bezpečnostní krizí. Noboa pravděpodobně bude pokračovat v úsilí svého předchůdce (Guillermo Lasso) o liberalizaci mezinárodního obchodu – zejm. o dohody o volném obchodu s Jižní Koreou a Kanadou. Předpokládá se rovněž zlepšení vztahů a kooperace s USA (vzhledem k obavám USA o nadměrný vliv Číny v zemi/regionu a z důvodu potřeby zajištění vnějšího financování). Ačkoliv je aktuální vláda poměrně proreformní, před volbami nelze vyloučit implementaci populistických opatření ve smyslu zvýšení minimální mzdy, opatření k prominutí dluhů či např. redukce vybraných daňových sazeb. President Noboa projevuje úsilí o realizaci fiskální konsolidace ve snaze zredukovat fiskální deficit a vládní dluh. Přestože se vládní dluh za předpokladu nezměněných okolností ve střednědobém výhledu udrží cca na úrovni roku 2023 (51,5 % HDP), jedná se o vysokou dluhovou zátěž s čímž jsou spojeny zvýšené náklady na dluhovou službu (15,2 % v roce 2023). Dle MMF je vládní dluh zatím udržitelný. Navýšení zadlužení ale nelze vyloučit. MMF v květnu 2024 schválil 48 měsíční program (Extended Fund Facility - EFF) o objemu cca 4 mld. USD (3,1 % HDP). Výkonná rada rovněž schválila možnost okamžitého čerpání sumy o objemu 1 mld. USD. Cílem programu je podpořit pokračující konsolidaci veřejných financí se zaměřením na mobilizací fiskálních příjmů a stabilizaci makroekonomické situace. Externí likvidita vlády zůstává napjatá.
Aktualizováno k: 18.9.2024
OECD:
6
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde
ec
Silné stránky:
Těžba ropy
Potenciál těžby plynu a nerostů
Snaha o fiskální konsolidaci
Slabé stránky:
Závislost na exportu ropy a financování ze zahraničí
Napjatá fiskální situace
Obtížné podnikatelské prostředí, slabé instituce
Pomalý rozvoj soukromého sektoru
Slabá podpora reforem v parlamentu a u veřejnosti
Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz
Základní makroekonomické údaje
[zdroj: MMF]2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
