Turecko

Stručný politický a ekonomický přehled: 

Od počátku století bylo Turecko považováno za příklad muslimské země, kde docházelo k úspěšné demokratizaci a implementaci liberálních sekulárních reforem. Od neúspěšného pokusu o převrat v červenci 2016 však došlo k výraznému oslabení základních principů demokracie a oslabení státních institucí i nezávislosti soudů. Po volbách v roce 2018 prezident Erdogan výrazně posílil prezidentské pravomoci. Erdogan dlouhodobě systematicky potlačuje svobodu slova a opozici. Má silný vliv na armádu, soudy, média. Prezidentské a parlamentní volby v květnu 2023 představovaly pro prezidenta velkou výzvu, kterou zvládnul, i když s horšími výsledky než v roce 2018. Následně dal souhlas k návratu ke standardní hospodářské politice a boji se zakořeněnou vysokou inflací. Z hlediska zahraniční politiky se Turecko soustředí na zlepšení vztahů s regionálními partnery, včetně Saúdské Arábie či Ruska. Zároveň musí relativně dobře vycházet i s EU a USA, aby se např. samo vyhnulo uvalení dalších sankcí, omezilo vliv Ruska v regionálních konfliktech, respektovalo své obchodní a investiční zájmy apod.

Turecká ekonomika je velká, dynamická a patří globálně v rámci rozvíjejících se ekonomik mezi nejvyspělejší. Těží ze své výhodné geografické polohy spojující Evropu, Blízký východ a Asii, příznivé demografické struktury (mladá, levná a vzdělaná populace) a konkurenceschopného průmyslu. Po hospodářské stránce si Turecko dlouhodobě vedlo poměrně dobře a ekonomika mezi lety 2010-15 průměrně rostla o téměř 7 % ročně. V letech 2016-20 došlo ke zpomalení průměrného hospodářského růstu pod 3 % ročně. Mezi hlavními příčinami byly zejména dlouhodobě špatná bezpečnostní situace v regionu, neúspěšný pokus o puč v roce 2016, uvalení amerických sankcí v roce 2018 či propuknutí pandemie COVID-19 v roce 2020. Výrazné oživení v podobě 11% růstu v roce 2021 a kolem 5 % ročně v letech 2022-23 bylo taženo extrémní měnovou expanzí a neudržitelným růstem úvěrů. Po návratu k ortodoxní měnové politice po volbách v 05/2023 lze očekávat ochlazení reálného hosp. růstu na 2-3 % ročně v důsledku boje centrální banky s inflací. Prezident preferuje domácí politiku na úkor makroekonomické a finanční stability a riziko opětovného zvratu hosp. politiky není malé, zvláště kdyby měnová a očekávaná fiskální restrikce měly zásadnější dopady do zaměstnanosti apod. Dlouhodobý potenciál ekonomiky je relativně vysoký. Jeho využití však závisí na stabilním politickém a podnikatelském prostředí a ekonomických reformách. Turecko je významným čistým dovozcem energetických surovin a související výrazná externí nerovnováha a závislost na financování krátkodobým kapitálem ze zahraničí představuje dlouhodobou výzvu. Pozitivní zprávou je v tomto směru např. postupný pokles externích závazků v bankovním sektoru v posledních několika letech.

Státní zásahy do ekonomiky, nepředvídatelná, netransparentní a často nevhodná vládní politika, včetně donedávna silně expanzivní měnové politiky, působí v zemi chaos, vysokou inflaci a silné znehodnocení kurzu turecké liry vůči EUR i USD. Turecký makroekonomický model zahrnující závislost na financování krátkodobým zahraničním kapitálem je přitom založen na relativní politické stabilitě a důvěře zahraničních investorů. K problematickým bodům patří také nízká míra úspor v ekonomice a záporné čisté devizové rezervy. Riziko zavedení kapitálových kontrol zůstává vysoké. Stav veřejných financí je zatím relativně dobrý, i když vláda v posledních letech opustila obezřetnou fiskální politiku a fiskálními opatřeními se snažila tlumit negativní dopady donedávna extrémně expanzivní monetární politiky. Výše vládního zadlužení Turecka se snížila a zůstává poměrně nízká okolo 30 % HDP, jelikož vysoká inflace státnímu rozpočtu krátkodobě prospívá z důvodu rychleji rostoucích vládních příjmů než výdajů. Dodatečné náklady pro státní rozpočet mohou představovat podmíněné závazky korporátního a bankovního sektoru.

 

Aktualizováno k: 11.7.2024
Barometr rizik EGAP: 
E
Hodnocení rizikovosti země vychází z komplexního interního hodnocení politické, ekonomické a finanční situace země. Zohledňuje nejen suverénní riziko země, ale také platební zkušenosti EGAP a ECAs skupiny OECD, rizika plynoucí ze struktury ekonomiky, politické situace, právního, bezpečnostního a podnikatelského prostředí, bankovního sektoru a další.
OECD: 
5
Země jsou zařazovány do 8 rizikových kategorií 0 až 7, kde 7. kategorii představují země s nejvyšší úrovní teritoriálního rizika a 1. kategorii země s minimální úrovní rizika. Do zvláštní kategorie 0 (nula) patří země s vyspělými finančními trhy, u kterých by minimální pojistné sazby státem podporovaných pojišťoven neměly být nižší než tržní sazby komerčních (státem nepodporovaných) finančních institucí. Podrobnější informace si můžete přečíst na webu organizace OECD - zde 
Silné stránky: 

výhodná geografická poloha spojující EU a Blízký východ

velikost, odolnost, dynamika a diverzifikace ekonomiky

členství ve WTO

relativně levná pracovní síla

příznivá demografická struktura populace

nízké vládní zadlužení

investice do velkých infrastrukturních projektů

Slabé stránky: 

geopolitická bezpečnostní rizika a riziko teroristických útoků

rostoucí zásahy vlády do ekonomiky, nekonzistentní vládní politika

riziko náhlého odlivu zahraničního kapitálu

vysoká fluktuace kurzu turecké liry

silná závislost na dovozu energetických zdrojů

rostoucí represivní autoritářské rysy politiky

historicky doložená náchylnost ekonomiky ke krizím

Chcete vědět víc? Kontaktujte náš analytický tým na adrese countryrisk@egap.cz


Základní makroekonomické údaje

[zdroj: MMF]
201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024


Legenda